Objectives: the aim of the study was to investigate the effectiveness of a training program to reduce child bullying on the extent of bullying behavior among fifth grade elementary students in Abarkouh.
Method: To implement research after applying sociometry and administering the questionnaire for the relationship between homogenous students (some parts of which measures bullying among children)، 20 of children classified as bullying children were randomly assigned to two 10-person control and experimental groups. Experimental group received 9 sessions (once a week) of training program to reduce bullying. But control group did not receive any training. Subjects of the study were evaluated again after 45 days. Data were analyzed using statistical software SPSS16، descriptive indicators and MANCOVA.
Results: Results showed a significant difference (P ≤ 0/001) between experimental and control group in post test stage. In follow-up stage also results showed a significant difference (P ≤ 0/001) between experimental and control group. Conclusion: Regarding the significant difference between experimental and control group in post test and follow-up stage، we can say، the training program to reduce bullying among children can be used as an effective method to reduce bullying among bullies.
Conclusion: Results have been discussed based on the theoretical and practical implications.
خلاصه ماشینی:
به منظور اجرای پژوهش،پس از انجام جامعهسنجی و اجرای پرسشنامه روابط با همگنان(که بخشی از آن زورگویی کودکان را اندازهگیری میکند)،02 نفر از کودکانی که براساس تحلیل نتایج جامعهسنجی و نمرات کسب شده در پرسشنامه روابط با همگنان،تحت عنوان"زورگو"طبقهبندی شده بودند،به صورت تصادفی در دو گروه 01 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
با این وجود حتی بعد از کنترل اثر پیش آزمون،بین دو گروه از لحاظ پس آزمون مربوط به نمرات رفتار زورگویی،تفاوت معناداری وجود دارد و عضویت گروهی 08 درصد از تغییرات مربوط به نمرات مربوط به رفتار زورگویی کودکان زورگو را در پس آزمون،تبیین میکند (0/100>?
نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان نمرات رفتار زورگویی کودکان براساس روش جامعهسنجی گروههای کنترل و آزمایشی در جدول 3 آمده است.
بعد از کنترل اثر پیش آزمون بین دو گروه از لحاظ پیگیری مربوط به نمرات رفتار زورگویی کودکان،براساس روش جامعهسنجی،تفاوت معناداری وجود دارد و عضویت گروهی 53 درصد از تغییرات مربوط به نمرات رفتار زورگویی کودکان براساس روش جامعهسنجی را در پیگیری،تبیین میکند(0/800>?
نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان نمرات رفتار زورگویی کودکان براساس روش جامعهسنجی گروههای کنترل و آزمایشی در جدول 4،آمده است.
نتایج تحلیل کواریانس تأثیر عضویت گروهی بر میزان نمرات رفتار زورگویی کودکان براساس پرسشنامه روابط همگنان گروههای کنترل و آزمایشی در جدول(4)ارائه شده است.
بعد از کنترل اثر پیش آزمون بین دو گروه از لحاظ پیگیری مربوط به نمرات رفتار زورگویی کودکان،براساس پرسشنامه روابط هم همگنان،تفاوت معناداری وجود دارد و عضویت گروهی 67 درصد از تغییرات مربوط به نمرات رفتار زورگویی کودکان براساس پرسشنامه روابط همگنان را در پیگیری تبیین میکند (0/100?> P ).