Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش مهارت های مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم توان ذهنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (8 صفحه - از 237 تا 244)

کلیدواژه ها :

ناامیدی ،استرس ،مهارتهای مقابله‌ای ،مادران کودکان کم‌توان ذهنی‌

mothers ،Stress ،Coping Skills ،Intellectual disabilities ،Hopelessness

کلید واژه های ماشینی : ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ، سطح استرس و ناامیدی مادران ، مادران کودکان کم‌توان ذهنی ، استرس و ناامیدی مادران کودکان ، استرس ، مادران ، ناامیدی مادران با کودک کم‌توان ، آموزش مهارتهای مقابله ، مهارتهای مقابله بر سطح استرس ، آموزش مهارتهای مقابله بر سطح

هدف:هدف پژوهش حاضر،تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران با کودک کم‌توان ذهنی است.روش:پژوهش‌ حاضر،مطالعه‌ای نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است.جامعهء آماری پژوهش،شامل همهء مادران دارای فرزند کم‌توان‌ ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند که از این افراد 44 نفر باتوجه به معیارهای ورود،به صورت تصادفی،به‌عنوان نمونه انتخاب شدند.از این تعداد 22 نفر،به صورت تصادفی،در گروه آزمایش و 22 نفر به‌همان شیوه،در گروه کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش،12 جلسه آموزش‌ مهارتهای مقابله‌ای را(هر جلسه 90 دقیقه)دریافت کردند؛در حالی که گروه کنترل،هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند.ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه منابع و استرس و مقیاس ناامیدی بک بود.یافته‌ها:نتایج به‌دست آمده،نشان داد که آموزش مهارتهای مقابله،سطح استرس و ناامیدی‌ مادران کودکان کم‌توان ذهنی را به‌طور معناداری،کاهش داده است.نتیجه‌گیری:مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی،استرس و ناامیدی فراوانی را تحمل می‌کنند.و استفاده از آموزش مهارتهای مقابله،سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ذهنی را کاهش می‌دهد.

Objective: The purpose of this study was to examine the effectiveness of group coping skills training on stress and hopelessness level in mothers of children with intellectual disabilities (ID). Method: In this quasi experimental research، mothers of children with ID referred to Welfare Organization Centers، and 44 mothers from this population having the required criteria were randomly selected، and randomly assigned into experimental and control groups. Experimental group received 12 session for coping skills training (each session 90 min)، while the control group received no intervention. Research instruments were Questionnaire on Resources and Stress (Fredric، 1983) and Beck Hopelessness Scale. Results: The results showed that coping skills training could decreased stress and hopelessness level of mothers of children with ID. Conclusion: Coping skills training could be suggested as a treatment for these mothers.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.