Objective: The present study was conducted to analyze and compare the written discourse of EMR students according to textual metafuntion introduceed in Halliday’s systemic functional grammar.
Method: The present research follows a descriptive method. The informants (311 students) were chosen among the primary، prevocational guidance school and vocational high school students in 2009. The informants were chosen according to multistratified cluster sampling. Four schools have been selected through random-sampling (two for boys and two for girls). A written test in the form of picture stories was administered to 311 students.
Results: At first، the data (consisted of 2407 clauses and 10861 words) were analyzed concerning the thematic structure in clauses. Concerning the textual metafunction، overt subject theme is the most frequent (61%) in all grades. Covert subject theme occurred in (34%)، and textual theme in (23%) of the clauses. The frequency of covert subject theme increases as the grades increase. Complex theme happens in about 25% of the clauses. Additionally، 96% of complex themes consist of textual and topical themes. Interpersonal themes come after textual and before topical themes.
Conclusion: Nonparametric statistical test (x2 test) shows that the difference between EMR students' use of different theme (except object theme) in different grades is significant when P≤0/001. Moreover، the use of different themes in each grade is also significant. The frequency of complex theme (as a criterion of complex clause) increases as the grade increases.
خلاصه ماشینی:
توصیف انواع آغازگر در بیان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقاطع مختلف شهر تهران بر مبنای فرانقش متنی دستور نقشگرای نظامبندی هلیدی دکتر آتوسا رستم بیک تفرشی و دکتر احمد رمضانی واسو کلایی تاریخ دریافت:09/3/81 تجدید نظر:09/5/52 پذیرش نهایی:09/7/02 چکیده هدف:هدف پژوهش حاضر،بررسی انواع آغازگر و توزیع آنها در بیان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران در مقاطع و پایههای تحصیلی مختلف بر مبنای فرانقش نتنی معرفی شده در رویکرد نقشگرای نظامبند هلیدی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتهها در این بخش بررسی رخداد انواع آغازگر شامل متنی،بینافردی(ندایی،ساختاری،وجهی)و تجربی (فاعلی،مفعولی،پیشاینده شده،فعل،حاشیهای)در پایههای تحصیلی مختلف تحصیلی در این بخش در قالب نمودار و جدول ارائه شده و درصد رخدادشان مورد مقایسه قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه فراوانی رخداد آغازگر متنی در پایههای تحصیلی مختلف:درصد رخداد آغازگر متنی از پایه سوم ابتدایی تا دوم پیشحرفهای،(نمودار 1)با بالا رفتن پایه تحصیلی افزایش مییابد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه درصد رخداد آغازگر اعلی محذوف در پایههای تحصیلی مختلف:بررسی نتایج حاصل از محاسبه درصد رخداد آغازگر فاعلی محذوف(نمودار 2) نشاندهنده آن است که رخداد این آغازگر،از سوم ابتدایی تا اول حرفهای سیر صعودی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه درصد رخداد آغازگر فاعلی غیر محذوف در پایههای تحصیلی مختلف:بالاترین درصد رخداد این آغازگر به پایه سوم ابتدایی تعلق دارد(نمودار 3).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) درصد رخداد آغازگر حاشیهای در پایههای تحصیلی مختلف:نمودار 5 نشاندهنده آن است که رخداد این آغازگر از پایه سوم ابتدایی تا دوم پیشحرفهای افزایش مییابد.