چکیده:
ارائه یکپارچگیهای تجاری منتخب به ترتیب مرکوسور،اتحادیه اروپا،آسه آن،نفتا،سادک، اکو و سارک است.براساس نتایج حاصل از پژوهش،همپیوندیهای موفق به طور نسبی، به ترتیب عبارتاند از مرکوسور،اتحادیه اروپا،آسه آن،نفتا،سادک،اکو و سارک.این رتبهبندی موفقیت نسبی هریک از همپیوندیها در قیاس با یکدیگر را به نمایش میگذارد. تلاش کشورهای در حال توسعه برای ادغام و یکپارچه شدن با اقتصاد جهانی با انتظار کمک به افزایش سطح بهرهوری در اقتصاد داخلی،بهبود چشمانداز رشد و افزایش معیارهای (استانداردهای)زندگی شهروندان از طریق افزایش جریان تجارت،فناوری و سرمایه صورت میپذیرد.اما تمامی یکپارچگیها لزوما موفق نبودهاند یا حداقل درجه موفقیت آنها یکسان نبوده،در این مقاله به بررسی درجه موفقیت نسبی چند همپیوندی منتخب در قیاس با یکدیگر پرداختهایم. این همپیوندیها شامل نفتا و مرکوسور در آمریکا،سادک در آفریقا،اتحادیه اروپا در اروپا و نیز آسه آن،سارک و اکو در آسیا میشود که با استفاده از شاخصهای اقتصادی، تجاری و تسهیل تجاری به لحاظ کسب موفقیت رتبهبندی شدهاند.براساس نتایج به دست آمده
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 85،بهار 0931،532-112 ارزیابی تطبیقی درجه موفقیت یکپارچگیهای تجاری منطقهای منتخب محمد رضا عابدین مقانکی*احمد اخوی** مسعود کمالی اردکانی***میترا رحمانی**** دریافت:88/11/5 پذیرش:98/4/03 همپیوندیهای منطقهای/موفقیت/رتبهبندی/مرکوسور/اتحادیه اروپا/آسهآن/نفتا /سادک/اکو/سارک چکیده تلاش کشورهای در حال توسعه برای ادغام و یکپارچه شدن با اقتصاد جهانی با انتظار کمک به افزایش سطح بهرهوری در اقتصاد داخلی،بهبود چشمانداز رشد و افزایش معیارهای (استانداردهای)زندگی شهروندان از طریق افزایش جریان تجارت،فناوری و سرمایه صورت میپذیرد.
اما سؤالی که معمولا وجود دارد آن است که در چه شرایطی میتوان یک ترتیب تجاری منطقهای را در مقایسه با دیگر ترتیبات تجاری منطقهای مشابه،موفق و کارامد ارزیابی کرد و اصولا ملاکهای موفقیت یک ترتیب تجاری منطقهای چیست؟ از آنجایی که تمامی یکپارچگیها لزوما موفق نبودهاند یا حداقل درجه موفقیت آنها یکسان نبوده،در این مقاله به بررسی درجه موفقیت چند همپیوندی منتخب در قیاس با یکدیگر پرداختهایم.
شاخصهای مورد استفاده برای رتبهبندی همپیوندیها به لحاظ کسب موفقیت شامل یک شاخص اقتصادی(سهم تولید ناخالص داخلی منطقه از جهان)،شاخصهای تجاری(شاخص درجه ادغام تجاری و شاخص همپیوندی تجاری)و شاخصهای تسهیل تجاری(بهبود در دسترسی درون منطقهای و بهبود در دسترسی به بازار منطقه)است.
برخی منتقدان،بر این روش ایراداتی وارد کردهاند،یکی از مهمترین آنها عبارت است از اینکه ممکن است برخی شاخصهای مورد استفاده برای رتبهبندی با یکدیگر همخطی داشته و نتایج حاصله را تحت تأثیر انحرافی خود قرار دهند،اما روش مزبور،امکانی برای نمایش و یا حذف همخطی ندارد."