چکیده:
جنسیتی مورد سنجش قرار گرفته میاننگین نمره آگاهی از حقوق شهروندی پاسخگویان برابر 11/32 با انحراف معیار /726.است دامنه تغییرات نمره پاسخگویان در این متغییر از .تا 18 به دست آمده است و در نهایت 35/2 درصد از پاسخگویان آگاهی پایینی از حقوق شهروندی د اشتند،45/6 درصد آگاهی متوسط و تنها 19/3 درصد از آگاهی بالایی برخوردار بودهاند.میزان حضور در عرصه عمومی،میزان استفاده از رسانههای جمعی،پایگاه اقتصادی اجتماعی و نگرش به حقوق شهروندی با میزان آگاهی زنان از حقوق شهروندی ارتباط معنی داری داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"شهروندان در جامعه بورژوایی آزاد و برابر نیستند،موقعیت اقتصادی و نابرابریهای موجود در این جامعه افراد را به رقابت، نزاع و مبارزه باهم سوق میدهد بنابراین،با توجه به این نظریه مارکس فرضیه:"پایگاه اجتماعی و اقتصادی زنان بر میزان آگاهی آنان از حقوق شهروندی تأثیر دارد.
3-3-تحلیل چند متغیره رگر سیونی برای انجام تحلیل رگر سیونی در این تحقیق ابتدا متغیرهای میزان حضور در عرصه عمومی،نگرش به حقوق شهروندی،پایگاه اقتصادی-اجتماعی،میزان استفاده از رسانههای ارتباط جمعی و سن پاسخگو به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر آگاهی از حقوق شهروندی را به عنوان متغیر وابسته وارد معادله رگر سیونی کردیم.
در این پژوهش و با استفاده از نظریه "مارکس"پایگاه اجتماعی افراد(شغل،تحصیلات، درآمد)به عنوان عاملی که بر دسترسی افراد به منابع تأثیر دارند در نظر گرفته شده و یافتههای این پژوهش فرضیه مبنی بر وجود رابطه بین متغیر پایگاه اجتماعی و آگاهی از حقوق شهروندی را مورد تأیید قرار داده و مشخص شد که بین متغیر پایگاه اجتماعی و آگاهی از حقوق شهروندی همبستگی نسبتا متوسط و مستقیم در حدود 0/884 وجود دارد بنابراین،میتوان گفت که هرچه فرد پایگاه اجتماعی بالاتری داشته باشد،از حقوق شهروندی آگاهی بیشتری دارد و در صورت داشتن پایگاه اجتماعی پایینتر از حقوق شهروندی آگاهی کمتری دارند.
در این تحقیق نیز با تاکید به نظریه "ترنر"مبنی بر تأثیر استفاده از وسایل ارتباط جمعی به عنوان منبع آگاهی اجتماعی رابطه میان متغیر میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با میزان آگاهی از حقوق شهروندی به اثبات رسیده بهطوری که بین این دو متغیر همبستگی نسبتا متوسط و مستقیم در حدود 0/524 وجود دارد."