چکیده:
امروزه با توجه به گسترش و رشد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در ایران و جهان و به تبع آن لزوم جابجایی سریع مردم،کالا و خدمات در نتیجه افزایش روز افزون تقاضا،بخش حملونقل هوایی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر ساخته است.از طرفی،ایجاد و گسترش فرودگاهها نیز نیازمند فضای قابل توجهی در مجاورت شهرها بوده که این امر مستلزم برناهریزی و سرمایهگذاری مناسب میباشد.در عین حال تولید سفرهای هوایی از طریق فرودگاههای مختلف متاثر از عوامل گوناگون خواهد بود.این مقاله با استناد به دادههای آماری در خصوص تعداد مسافر ورودی و خروجی جابجا شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی طی سالهای 1384-1380 به طور ماهیانه از فرودگاه اصفهان،توریستهای وارد شده به مهمانخانههای اصفهان طی سالهای فوق،رتبهبندی استانهای کشور براساس فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و جایگاه اصفهان در این رتبهبندی، وجود نقاط حادثهخیز جادهای که به استان اصفهان ختم میشوند و مسافت بین اصفهان و سایر شهرهایی که از این مبدا به آنها پرواز صورت میگیرد و غیره،به تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از روشهای آماری رگرسیون خطی،تحلیل واریانس،سریهای زمانی و مدل جاذبه پرداخته است.هدف اصلی در این مقاله پاسخ به این سوال مهم بوده که چه عواملی در تولید سفرهای هوایی به فرودگاه اصفهان تاثیرگذار و موثر بوده است؟برای یافتن پاسخ،مدلهای تحلیلی برنامهریزی تولید سفر و حملونقل هوایی مورد استفاده قرار گرفته است.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها با مدل جاذبه برای فرودگاه اصفهان،بیانگر آن است که تاثیر عامل فاصله در تولید سفرهای هوایی نسبت به سایر عناصر تاثیرگذار حدود 1/5 است.همچنین نتایج حاصل از تحلیل مدل واریانس،در خصوص تولید سفرهای هوایی فرودگاه اصفهان و در پیشبینی کلی مدل رگرسیون خطی براساس سالهای گذشته،مشخص گردید که عوامل اقتصادی،فعالیت صنعتی و جذب توریست مقصد،بیشترین تاثیر را در تولید سفر هوایی به این شهر داشتهاند.نهایتا در پیشبینی حجم مسافر فرودگاه اصفهان تا افق زمانی 1390 مشخص گردید که حملونقل هوایی از طریق فرودگاه اصفهان در مسیرهای اصلی سیر صعودی و در سایر موارد سیر نزولی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله با استناد به دادههای آماری در خصوص تعداد مسافر ورودی و خروجی جابجا شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی طی سالهای 4831-0831 به طور ماهیانه از فرودگاه اصفهان،توریستهای وارد شده به مهمانخانههای اصفهان طی سالهای فوق،رتبهبندی استانهای کشور براساس فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و جایگاه اصفهان در این رتبهبندی، وجود نقاط حادثهخیز جادهای که به استان اصفهان ختم میشوند و مسافت بین اصفهان و سایر شهرهایی که از این مبدا به آنها پرواز صورت میگیرد و غیره،به تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از روشهای آماری رگرسیون خطی،تحلیل واریانس،سریهای زمانی و مدل جاذبه پرداخته است.
1-7-معرفی متغیرها و شاخصها با توجه به اینکه در این تحقیق به منظور تحلیل یافتهها در برنامهریزی حملونقل هوایی فرودگاه (21) Muller (31) Mastern (41) Philip (51) Garcia Dias (61) O'sullican (71) Statistical Package for Social Sciences (81) Interactive Time Series Modeling اصفهان از مدلهای رگرسیون خطی،تحلیل واریانس، سریهای زمانی و مدل جاذبه استفاده شده است،در خصوص استفاده از مدل جاذبه در تعیین تعداد سفرهای هوایی بین مناطق،تاف91(2691)تحقیقاتی بر روی ترافیک هوایی آمریکا انجام داد و متوجه شد که هر یک از مناطق بزرگ قلمرو نفوذ مشخص دارند که تحت تاثیر اصطکاک فاصله،به وجود آمده است و افزایش کنش متقابل تحت تاثیر روند نزولی فاصله قرار دارد.
3-3-مدل رگرسیون خطی جهت تولید سفرهای هوایی فرودگاه اصفهان براساس سالهای 48-0831 با توجه به تاثیر عوامل مختلف همچون؛حجم فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در سطح ملی(که اصفهان در رتبه دوم است)،تعداد توریستهای وارد شده به مهمانخانههای اصفهان،فاصله بین شهرهایی مختلف با اصفهان،وجود نقاط حادثهخیز جادهای که به استان اصفهان ختم میشوند،تعداد مسافر هوایی ورودی و خروجی ماهیانه به اصفهان بین سالهای 48- 0831،در تولید سفرهای هوایی،با استفاده از مدل رگرسیون خطی،نتایج زیر حاصل شده است."