چکیده:
چالش،استرس مانع پیشرفت،فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی است که تأیید شد.همچنین مسیرهای مستقیم از استرس چالش به فرسودگی و انگیزش یادگیری، از استرس مانع پیشرفت به فرسودگی و انگیزش یادگیری،معنادار بودند.همچنین مسیرهای غیرمستقیم از استرس چالش به عملکرد تحصیلی از طریق فرسودگی و انگیزش یادگیری و از استرس مانع پیشرفت به عملکرد تحصیلی از طریق فرسودگی و انگیزش یادگیری معنادار بود. هدف از انجام پژوهش حاضر،بررسی رابطه بین استرس چالش،استرس مانع پیشرفت، فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی بود.جامعهء آماری کلیهء دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در سال تحصیلی 86-85 بود.نمونهء پژوهش 300 دانشجو بود که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند.در تحقیق حاضر از پرسشنامهء استرس لیپین،لیپین و جکسون،فرسودگی مزلچ،پرسشنامهء جهتگیری انگیزشی و معدل کل نمرات دانشجویان استفاده شد.پس از جمعآوری دادهها،از روشهای آماری میانگین،انحراف معیار و تحلیل مسیر بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد.تحقیق حاضر شامل یک فرضیهء اصلی و 8 فرضیهء فرعی است.فرضیهء اصلی رابطه علی میان استرس
خلاصه ماشینی:
"همچنین شاخص خوبی برازندگی 0/69، شاخص برازش غیر نرم 0/79،شاخص خوبی برازندگی تعدیل شده 0/59،شاخص برازش نرم شده 0/69،شاخص برازندگی تطبیقی 1 و ریشهء خطای میانگین مجذورات 0/30(کمتر از 0/50،است)است میتوان نتیجه گرفت که الگوی مزبور در جامعهء مورد نظر موجه است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها و تبیین متغیر عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای استرس چالش،استرس مانع پیشرفت،فرسودگی و انگیزش یادگیری دارد.
وقتی افراد استرس همراه با حجم کار زیادی و محتوای یادگیری دشوار را تجربه میکنند،معمولا انرژی زیادی بهمنظور تلاش در یادگیری به کار میبرند(انگیزش یادگیری زیاد میشود)زیرا آنها میخواهند بر مشکل غلبه کنند و در برخورد با یک موقعیت استرسزا اگر شرایط بهعنوان یک موقعیت منفی و مانع پیشرفت ارزیابی شود ممکن است شیوهء شناختی سازگاری فرد مانند دور شدن از موقعیت و...
از طرف دیگر نتایج این پژوهش نشان میدهد که رابطهء استرس با چالش با عملکرد تحصیلی از طریق انگیزش یادگیری و فرسودگی رابطهای معنادار است.
در نهایت رابطهء استرس مانع پیشرفت با عملکرد تحصیلی از طریق انگیزش یادگیری و فرسودگی معنادار است که این یافته با تحقیقات کول گویت،لیپین و نوی (0002)و لیپین،لیپین و جکسون(4002)و وسترمن و ادین(7991)هماهنگ و سازگار است.
همچنین تحقیقات نشان داده است که رابطهء مثبتی بین فرسودگی و استرس مانع پیشرفت وجود دارد،زیرا فرسودگی،سطح انرژی لازم بهمنظور انجام وظایف شناختی همراه با یادگیری را کاهش میدهد و امکان تمرکز بر روی منابع شناختی موجود را مشکل میکند."