چکیده:
هدف کلی این پژوهش تاثیر بازی بر عزت نفس دانش آموزان(6تا11 ساله)نابینای آموزشگاه ابابصیر اصفهان بود.به همین منظور با اجرای یک تحقیق نیمه تجربی،از کلیه دانش آموزان پسر 6 تا11 ساله نابینای مستقر در آموزشگاه ابابصیر اصفهان که 71نفر بودند،36 نفر نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و گواه(18نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه گواه)تقسیم شدند.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت(85 سوال)و دستگاه ضبط صدای آزمودنی ها بود،که روایی آن را عبد الله نژاد(1378)تایید کرده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ معادل58/ 0 محاسبه گردیده است.در این پژوهش فرضیه ای مبنی بر اینکه بازی به طور معناداری عزت نفس دانش آموزان نابینا را افزایش می دهد،مطرح شد.نتیجه تحلیل کوواریانس پس از بررسی نمرات پیش آزمون و سن آزمودنی ها نشان داد که در دانش آموزان پسر 6 تا 11 ساله نابینای آموزشگاه ابابصیر،بازی به طور معناداری عزت نفس آنها را افزایش داده است(p<0/05).
خلاصه ماشینی:
"(1)-کارشناس ارشد روانشناسی عمومی (2)-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (3)-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش فرضیهای مبنی بر اینکه بازی بهطور معناداری عزتنفس دانش آموزان نابینا را افزایش میدهد،مطرح شد.
بنابراین از آنجا که پژوهش در زمینهء بازی کودکان دارای نارسایی بینایی،نشان داده است که این نارسایی باعث ناتوانی اساسی در بازی نمیشود و کودکان نابینا مانند همهء کودکان بازی میکنند(گنجی،2831)،این پژوهش قصد دارد به بررسی تأثیر بازی بر عزتنفس دانشآموزان 6 تا 11 سالهء نابینای آموزشگاه ابابصیر اصفهان بپردازد.
جدول 3-میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون و پسآزمون عزتنفس، بدون پایش متغیرهای سن آزمودنیها و نمرات پیشآزمون به تفکیک گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 3 ملاحظه میشود که پیشآزمون نمرات عزتنفس گروه آزمایش معادل 83/55 بوده و پسآزمون آن بدون کنترل نقش سن و پیشآزمون معادل 14/11 شده است که از نظر عددی افزایش نشان میدهد.
جدول 5-نتایج تحلیل کوواریانس مقایسهء نمرات پسآزمون عزتنفس گروههای آزمایش و گواه پس از پایش متغیرهای سن آزمودنیها و نمرات پیشآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) (*)-(معناداری 0/50> در جدول 5 ملاحظه میشود که ضریب F برای مقایسهء میانگین نمرات پسآزمون عزتنفس گروههای آزمایش و گواه(پس از پایش نمرات پیشآزمون، عزتنفس و نمرات سن آزمودنیها)معادل 5/81 محاسبه شده که از نظر آماری معنادار بوده است(0/30 P)و با توجه به نتایج جدول 4 میتوان گفت فرضیهء تحقیق مبنی بر اینکه بازی عزتنفس دانشآموزان نابینا را افزایش میدهد،تأیید شده است."