چکیده:
)رضایت از مدیریت هستند.در گام آخر(سوم)تحلیل رگرسیون میانجی نشان داد وقتی ابعاد عدالت سازمانی و سطوح خودپندارهء مزمن به صورت یکجا برای پیشبینی وارد معادلات رگرسیون شدند،فقط عدالت توزیعی نقش میانجی را در رابطهء بین خودپندارهء مزمن جمعی و رضایت از نتیجه ایفا میکرد.عدالت رویهای نیز به صورت جداگانه برای رابطهء بین خودپندارهء مزمن فردی و رضایت از سرپرست و عدالت ارتباطی نیز به طور جداگانه برای رابطه بین خودپندارهء مزمن فردی و جمعی با رضایت از سرپرست نقش میانجی داشتند.و بالاخره عدالت رویهای نیز نقش میانجی را در رابطه بین خودپندارهء مزمن جمعی و رضایت از مدیریت ایفا میکرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپندارهء مزمن کارکنان با رضایت آنها نسبت به نتیجه،سرپرست و مدیریت با استفاده از250 نفر از کارکنان صنایع و سازمانهای شهر اصفهان که به شیوهء دو مرحلهای انتخاب شدند،اجرا شد.روش پژوهش همبستگی بود و ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه برای سنجش انواع سهگانهء عدالت سازمانی(عدالت توزیعی،عدالت رویهای و عدالت ارتباطی)،پرسشنامهء سنجش سطوح خودپندارهء مزمن(فردی، ارتباطی و جمعی)و پرسشنامهء رضایت از نتیجه،رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت بوده است.دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میانجی مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج تحلیل رگرسیون
خلاصه ماشینی:
"چنانکه از تبیینهای نظری گفته شده بر میآید،به نظر میرسد که ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده نقش میانجی را در رابطهء بین سطوح خودپندارهء مزمن(فردی،ارتباطی و جمعی)با رضایت از نتیجه،رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت،به عنوان پیامدهای نگرشی در محیط کار ایفا میکنند.
به دلیل نو بودن حوزهء تحقیقاتی یاد شده در ایران(و حتی در جهان)و با توجه به اینکه بههرحال فرهنگ و شرایط کاری در سازمانهای ایران با کشورهای دیگر(آمریکا و انگلستان که اغلب تحقیقات این حوزه در آنها صورت گرفته)متفاوت است،در این پژوهش به صورت مقدماتی نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطهء بین سطوح خودپندارهء مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه،سرپرست و مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.
ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی روابط ساده میان متغیرهای پژوهش و رگرسیون میانجی برای بررسی نقش میانجی ابعاد عدالت سازمانی ادراکشده در رابطه بین سطوح خودپندارهء مزمن(فردی،ارتباطی و جمعی)با رضایت از نتیجه،رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت(به عنوان متغیرهای ملاک)مورد استفاده قرار گرفته است.
در این بخش نیز با توجه به اینکه ضریب بتا استاندار خودپندارهء جمعی(با توجه به آنچه که در جدول 3 و 4 گزارش شده است) وقتی به طور همزمان سطوح خودپندارهء مزمن با ابعاد عدالت سازمانی وارد معادلات رگرسیون شدهاند از 0/841 به 0/240 کاهش یافته،میتوان گفت که عدالت رویهای نقش میانجی ارا در رابطه بین خودپنداره جمعی با رضایت از مدیریت ایفا میکند.
بحث و نتیجهگیری شواهد حاصل از این تحقیق برای اولین بار در ایران نقش میانجی ابعاد سه گانهء عدالت سازمانی ادراکشده(توزیعی،رویهای و ارتباطی)را در رابطه بین سطوح خودپندارهء مزمن کارکنان(فردی،ارتباطی،و جمعی)با رضایت از نتیجه،رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت به صورت مقدماتی مشخص نمود."