چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی مقایسه ای بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانش آموزان (دختر و پسر) کم توان ذهنی و عادی اجرا شده است. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های بهداشت روانی (SCL-25)، رضایت زناشویی (ENRICH) و ابراز وجود (ASRI) بر روی 414 مورد از والدین دانش آموزان (دختر و پسر) کم توان ذهنی و عادی اجرا شد. میانگین داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانش آموزان (دختر و پسر) کم توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری در سطح (P<0.01) وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش تشکیل کلاسهای آموزش خانواده با هدف آموزش والدین دانش آموزان کم توان ذهنی و معلول در مدارس استثنایی و کمک مالی از طرف دولت به این گروه از والدین پیشنهاد می گردد
خلاصه ماشینی:
"همچنین ملاباشی(2831)تحت تأثیر قرار گرفتن بهداشت روانی والدین را از وجود کودک عقبماندهء ذهنی؛البرزی و بشاش(5731)تأثیر منفی کودک کمتوان ذهنی بر سلامت روانی خانواده و والدین؛شریعتی و داورمنش(5731)به شدت تحت تأثیر قرار گرفتن لسامتروانی والدین به خصوص مادر از وجود کودک معلول خود؛ احمدی(7731)پایین بودن عزت نفس و بهداشت روانی مادران کودکان کمتوان ذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی؛خواجهپور(7731)جود مشکلات عاطفی و روانی برای اعضای خانوادهء دارای فرزندان کمتوان ذهنی و وجود رابطه بین میزان معلولیت فرزند معلول با میزان واکنشهای والدین از جمله افسردگی،اضطراب و پرخاشگری؛ یوسفی لویه(3831)ضرورت پرداختن به بهداشت روانی والدین کودکان کمتوان ذهنی به علت نیازمندی این گونه والدین؛محمد اسماعیل و سادات موسوی(2831)عدم سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری-هیجانی؛ملکپور(5731) تأثیر منفی کودک عقبماندهء ذهنی روی اعضای خانواده به ویژه والدین از نظر عاطفی و اجتماعی-اقتصادی؛علیزاده(1831)دچار آشوب و ناملایمات شدن خانواده در مقابل داشتن فرزند معلول یا کمتوان ذهنی؛حسینی و رضازاده(1831)تغییر رفتار اعضای خانواده به دنبال تجربهء یک ضربهء روانی ناشی از تولد یک فرزند کمتوان ذهنی؛و ذو الفقاری(5731)وجود تفاوت معنادار بین نمرات والدین کودکان عقب ماندهء ذهنی با والدین کودکان عادی در متغیرهای بهداشت روانی،عزت نفس و در کل در وضعیت زیستی و روانی را طی تحقیقات مستقل متعددی گزارش کردهاند.
در تبیین و توجیه علمی-منطقی تأیید این فرضیه ببه نظر میرسد:1-تحت تأثیر قرار گرفتن رضایت زناشویی به عنوان متغیر وابسته از عوامل و متغیرهای مستقل متعدد،شاید وجود کودک معلول کمتوان ذهنی به عنوان متغیر مستقل رضایت زناشویی والدین را تحت تأثیر منفی قرار میدهد،2-نارضایتی زناشویی زمانی اتفاق میافتد که وضعیت موجود بین زوج در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار و دلخواه آنها منطبق نباشد،بنابراین تولد فرزند کمتوان ذهنی به احیای این زمینه کمک کرده و نارضایتی زناشویی والدین دارای فرزند کمتوان ذهنی را فراهم میسازد،3-از یک طرف ناتوانی کودک کمتوان ذهنی در انجام کارهای خود و نیاز دایم به مراقبت توسط دیگران و از طرف دیگر مشغلهء زیاد والدین و زندگی امروزی که بیشتر خانوادهها به صورت هستهای زندگی میکنند ممکن است دلیل دیگری بر پایین بودن رضایت زناشویی والدین دانشآموزان(دختر و پسر)کم توان ذهنی از رضایت زناشویی والدین دانشآموزان(دختر و پسر)عادی باشد."