چکیده:
به دست آمده از آمار توصیفی(توزیع فراوانی،درصد پاسخ آزمودنیها و میانگین) استفاده شده است.در بخش آمار استنباطی باتوجه به اینکه مقیاس اندازهگیری پرسشنامهء رتبهای است،برای آزمون هریک از سؤالات پرسشنامه،به صورت جداگانه از آزمون خیدو استفاده شده و با ادغام سؤالات مربوط به هریک از فرضیههای تحقیق(سؤالات پژوهش)،امکان ارتقای مقیاس اندازهگیری به سطح فاصلهای را فراهم نمود.بنابراین برای مقایسهء نظر مدیران،معاونان و معلمان دورههای تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.نتایج نشان داد که مهمترین راهکارهای توسعهء نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی عبارتاند از:1)در بعد بسترسازی نظام مشارکت،شامل آگاهی و اطلاع کارکنان از مفاهیم،فلسفه و اهداف نظام مشارکت،تشویق و ترغیب کارکنان به وارد شدن به نظام مشارکت از سوی مدیران،ایجاد و توسعهء اعتماد بین مدیریت و کارکنان 2)در بعد نظامدهی به مشارکت،شامل تدوین ضوابط و آییننامهء اجرایی نظام مشارکت واحدهای آموزشی. ارائهء آموزشهای لازم برای مجریان و دستاندرکاران نظام مشارکت 3)در بعد تکامل تدریجی نظام مشارکت،شامل شروع داوطلبانهء نظام مشارکت،شروع نظام مشارکت از پیشنهادها به عنوان سادهترین شکل مشارکت داوطلبانه،احیای حس خودباوری و اعتماد به نفس در کارکنان و...4)در بعد ادارهء نظام مشارکت،شامل داشتن اختیارات کافی مدیران برای جلب مشارکت معلمان،شفاف و روشن بودن فرایند تصمیمگیری در واحدهای آموزشی،برقراری روابط حسنه بین مدیران و کارکنان و معلمان و... این پژوهش با هدفشناسایی راهکارهای توسعهء نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجرا گردید.جامعهء آماری کلیهء مدیران،معاونان و معلمان واحدهای آموزشی شهر تهران،در سال تحصیلی 84-83 به تعداد 95905 نفر و نمونهء آماری 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونهء مورگان با روش تصادفی طبقهای انتخاب شده است.به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهء محقق ساخته دارای 26 سؤال پنجگزینهای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه را 20 نفر از صاحبنظران بررسی و پایایی آن هم از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب پایایی 0/87 به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادههای
خلاصه ماشینی:
"متغیرهای نظامدهی به مشارکت در این پژوهش عبارتاند از: 1-تدوین ضوابط و آییننامهء اجرایی نظام مشارکت واحدهای آموزشی 2-هدفگذاری برای نظام مشارکت در مراکز آموزشی 3-ایجاد سازمان،برای تشکیل و هدایت نظام مشارکت جدول 3-آزمون خیدو مربوط به سؤال دوم تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-ارائهء آموزشهیا لازم برای مجریان و دستاندرکاران نظام مشارکت 5-روشن و شفاف بودن اهداف مشارکت مراکز آموزشی 6-ارتباط موضوع مشارکت با کار مشارکتکنندگان 7-داشتن زمان کافی برای مشارکت از نظر مشارکتکنندگان 3-تکامل تدریجی نظام مشارکت تا چه میزان در اجرای مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی موثر است؟نتایج به دست آمده نشان میدهد که 87/2 درصد آزمودنیها،میزان تأثیر تکامل تدریجی نظام مشارکت در اجرای مدیریت مشارکتی واحدهای آموزشی را در حد خیلی زیاد و زیاد،51/80 درصد در حد متوسط و 6/7 درصد در حد کم و خیلی کم بیان کردند.
متغیرهای سرپرستی و ادارهء نظام مشارکت در این تحقیق عبارتاند از: 1-داشتن اختیارات کافی مدیران،برای جلب مشارکت معلمان 2-شفاف و روشن بودن فرایند تصمیمگیری در واحدهای آموزشی 3-پیگیری نتیجههای برخاسته از کوششهای مشارکتجویانه 4-پشتیبانی و حمایت مدیریت عالی آموزش و پرورش در امر مشارکت 5-برقراری روابط حسنه بین مدیران و کارکنان و معلمان 6-ایجاد امنیت شغلی کارکنان و معلمان 5-آیا بین نظرات مدیران،معاونان در مورد راههای توسعهء مدیریت مشارکتی تفاوت وجود دارد؟ جدول 6-نتایج آزمون تحلیل واریانس مربوط به سؤال پنجم تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون تحلیل واریانس مندرج در جدول 6 نشان میدهد که با 59 درصد اطمینان میتوان گفت بین نظرات مدیران،معاونان و معلمان در مورد راههای توسعهء مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد و 3 گروه در این زمینه اتفاق نظر ندارد."