Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

بررسی سیر تاریخی و عوامل موهوم تناقض در قرآن کریم

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 153 تا 170)

کلیدواژه ها :

اختلاف ،تناقض ،تأویل ،<P>قرآن ،تفسیر</P>

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، تناقض ، تناقض در قرآن کریم ، اسلام ، شبهات ، کلام ، فهم و تفسیر آیات قرآن ، آیات قرآن ، کلام الهی ، خداوند

&lt;P&gt;قرآن کریم معجزهء جاودان پیامبر(ص)است که در آن هیچگونه کژی و دگرگونی روی‌ نداده و دستخوش تحریف نشده است.در آیات و عبارات آن هیچگونه اختلاف و تناقضی دیده نمی‌شود،ازاین‌روست که هدایتگر جهانیان خوانده شده است.با این‌ وصف،عده‌ای باانگیزه‌های مختلف و بعضا به جهت مخالفت و جلوگیری از توسعه و گسترش اسلام،درصدد برآمده‌اند تا در قداست و الهی بودن این کلام الهی خدشه نمایند و با این هدف،شبههء موهوم و بی‌اساس وجود تناقض در قرآن را مطرح نموده‌اند.نیز جمعی دیگر هرچند مانند گروه اول دارای‌انگیزه ستیزه‌جویی و مخالفت با اسلام‌ نبوده‌اند،اما به سبب عدم آشنایی با کلام عرب،اسلوب و شیوه‌های متنوع بیانی، خصوصا عدم توجه آنان به کاربرد مجاز لغوی،مجاز عقلی،عام و خاص،مطلق و مقید، مشاکله و نظایر آن،گرفتار تو هم تناقض در قرآن گردیده‌اند.گرچه مخالفان اسلام‌ کوشیده‌اند آیات قرآن را متناقض جلوه دهند،اما در این مورد توفیقی کسب ننموده‌اند، چرا که آنان دلیل واضح و روشنی ارائه نکرده و دلیلشان تنها،ادعای موهوم و بی‌اساس‌ آنهاست.با تدبر و تفکر در قرآن معلوم می‌گردد که در هیچ‌جای قرآن،دو آیهء متناقض و یا متعارض باهم دیده نمی‌شود.اشتباه این عده به خاطر عدم آشنایی آنان با اسالیب کلام‌ عرب و عدم فراهم آوردن مقدمات و دانشهای علمی جهت فهم و تفسیر آیات قرآن بوده‌ است که با اتخاذ و به کارگیری روشهای صحیح در راه فهم آیات و با تدبر و تفکر در این‌ کلام الهی،واهی بودن ادعاهای آنان ثابت می‌گردد.&lt;/P&gt;

خلاصه ماشینی:

"1-کوششهای دانشوران مسلمان در دفاع از قرآن دانشمندان مسلمان با آنکه خود به عدم وجود تناقض در قرآن اعتقاد راسخ داشتند و کلام الهی را عاری و منزه از اختلاف دانسته‌اند،درعین‌حال برای صیانت از حریم‌ قدسی قرآن و برملا نمودن و ابطال شبهات معاندان که سعی در قدح و طعن کلام الهی‌ داشته‌اند،کتابهایی را در رد شبهات مطروحه و نقض کوششهای آنان نوشته‌اند که از آنها به ترتیب تاریخ تألیف در ذیل یاد می‌نمائیم: به نظر می‌رسد اولین کسی که اقدام به تألیف کتاب در این زمینه نموده است،ابو علی‌ محمد بن مستنیر-معروف به قطرب نحوی-(د 602 ق)است که در این‌کم حرف‌باره،کتاب خود را با عنوان الرد علی الملحدین فی تشابه القرآن نگاشته است(حاجی خلیفه،938/1)که‌ پس از وی احمد بن حنبل(د 142 ق)کتاب خود را موسوم به الرد علی الزنادقه و الجهمیة فیما شکوا فیه من مشتبه القرآن و تاولوه علی غیرتأویله به رشته تحریر درآورده است‌ (سزگین،322/3). در این‌کم حرف‌باره ما انکار نمی‌کنیم که پرسش پیرامون قرآن جهت فهم و روشن شدن مراد آیات از دیرباز در عصر پیامبر(ص)آغاز شده و بعضی از آیات،خصوصا آیاتی که‌ اصطلاح«متشابهات»به آن اطلاق می‌شود،نوعی از جدل را برانگیخته است و لیکن این‌ سؤال به ذهن خطور می‌کند که چه چیزی موجب گردیده که محمد یوسف موسی گمان‌ کند اولین‌بار مسألهء تناقض در قرآن کریم در زمان پیامبر(ص)مطرح گردیده است و کسانی بوده‌اند که از آن زمان متوجه تعارض آیات با یکدیگر در مسألهء جبر و اختیار شده‌اند؟!چنین به نظر می‌رسد که موسی در بیان این نظر به روایتی که ابن سعد(د 032 ق)در طبقات آورده است،استناد نموده و چه بسا در این استنباط تحت تأثیر نظر گلدزیهر(د 1291 م)بوده باشد که البته او نیز به همین روایت ابن سعد استناد کرده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.