چکیده:
نیاز جامعهء ورزش به افراد متخصص و روند تغییرات ساختاری آموزش در سطوح عالی،ضرورت بهرهمندی از فناوری را در آموزش بیش از گذشته مطرح کرده است.با توجه به افزایش جمعیت و ایجاد نگرش مثبت در جامعه نسبت به ورزش، بهرهمندی از فناوریهای نوین و رسانههای آموزش در آموزش ورزش جهت پاسخگویی به نیاز ورزشی جامعه بارز است.قطع تعامل بین عناصر آموزش،از بین رفتن محیط عاطفی-انسانی یادگیری،از چالشهای فراروی تغییر روند آموزش مرسوم به آموزش فناورانه یا به عبارت دیگر،بهرهمندی از فناوری قالب در آموزش است. در این مقاله،ضمن بررسی روند تکوین فناوریهای آموزشی و نفوذ آن در آموزش تربیت بدنی،با اتکا به شواهد پژوهشی به مطالعهء تأثیر این پدیده در کیفیت آموزش پرداخته شده است و در نهایت الگوی بهرهمندی از رسانهها با هدف کاهش افت کیفیت آموزشی و حفظ حداقل تعامل لازم بین عناصر آموزشی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله،ضمن بررسی روند تکوین فناوریهای آموزشی و نفوذ آن در آموزش تربیت بدنی،با اتکا به شواهد پژوهشی به مطالعهء تأثیر این پدیده در کیفیت آموزش پرداخته شده است و در نهایت الگوی بهرهمندی از رسانهها با هدف کاهش افت کیفیت آموزشی و حفظ حداقل تعامل لازم بین عناصر آموزشی ارائه شده است.
در این مقاله،نحوهء تکوین رسانهها در آموزش،با استناد به شواهد پژوهشی مبنی بر کیفیت آموزش تربیت بدنی در محیط آموزشی بررسی میشود که مبتنی بر فناوری،الگوی برنامهریزی آموزشی چند رسانهای برای یادگیری تربیت بدنی است.
نتیجهگیری و ارائهء الگوی بهرهمندی از فناوری در آموزش تربیت بدنی با توجه به مسئلهء مطرح شده،این الگو با هدف به حداقل رساندن افت کیفیت آموزشی و حفظ حداقل تعامل لازم بین عناصر آموزشی در محیط آموزش مبتنی بر فناوری مطرح شده است.
این سطح به چهار (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 1 کیفیت آموزش تربیت بدنی در نظام آموزش مرسوم در مقایسه با نظام آموزش مبتنی بر فناوری آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 2 ترکیب بهرهمندی از کلاسهای حضوری و رسانههای آموزشی بخش تقسیم شده است.
با توجه به میزان بهرهمندی از کلاسهای حضوری(2 تا 23 ساعت به ازای هر واحد درسی)و تنوع رسانههای پیشنهادی،ترکیب دخالت رسانهها و کلاسهای حضوری در آموزش در گروههای مختلف درسی به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 3 الگوی بهرهمندی از رسانهها و سطح تعامل آموزشی در درسهای مختلف تربیت بدنی نظام آموزشی از راه دور الف)درسهای نظری با ماهیت علوم انسانی."