چکیده:
در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار میگیرد و سپس انواع محیطهای سازمانی،ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح میگردد.نهایتا نحوهء انطباق سازمان با محیط خود و مدیریت سازمانی،و انواع سازمانها توضیح داده میشود.
خلاصه ماشینی:
"از جمله این نوع استراتژیها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: الف)انجام تبلیغات به هر نحو ممکن و آگهی دادن به رسانههای گروهی و دستهجمعی ب)انعقاد قراداد و پیمان با سایر افراد،گروهها،سازمانها و اجتماعات داخلی و خارجی ج)برقراری ائتلافهای دائم و موقت و در نهایت تشکیل اتحادیههای مشترک المنافع د)گسترش یا ادغام افقی و عمودی در سازمان و یا بین دو یا چند سازمان هـ)دادن اطلاعات لازم به نمایندگان مردم و دیدار با مسئولین جهت برقراری بازخوری مثبت و مستقیم و)حفظ ارزشها،هنجارها و باورهای ملی و مذهبی و تلاش در جهت اشاعه فرهنگ جامعه ز)رعایت اصل مسئولیت اجتماعی و توجه دقیق به مبانی اخلاقی در مدیریت ح)برگزاری کنفرانسها،سمپوزیومها،سمینارها و جلسات سخنرانی در خارج از سازمان(جامعه) ط)جمعآوری نقطهنظرات مردم(تأئیدات،انتقادات و پیشنهادات آنها)و توجه بدانها ی)همکاری با سایر سازمانها،ارگانها،نهادها به منظور نیل هماهنگ به اهداف عالیه نظام اجتماعی *انواع چهارگانه سازمانها91: سازمانها را میتوان برحسب نوع عملکردشان در انطباق با محیط و نحوه تعاملشان با آن به چهار دسته کلی ذیل تقسیم نمود(به عبارتی در تقسیمبندی ذیل سازمانها را برحسب اینکه جهت مقابله با تهدیدات،رفع محدودیتها،پاسخگوئی به نیازها و بهرهگیری از فرصتهای محیطی چه استراتژی را انتخاب و به مورد اجرا میگذارند به چهار دسته تقسیم مینمائیم): 1-سازمانهای مدافع:این نوع سازمانها که غالبا محدودنگر و نزدیکبین نیز هستند نسبت به بروز هرگونه تغییر و تحولی در محیط حساس بوده و سریعا به دفاع از موقعیت خود میپردازند."