خلاصه ماشینی:
"واژههای تخصصی مدیریت نوشته:اسفندیار دشمنزیاری دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهء مدیریت آموزشی *تفاوت بین واژههای: Administration و Manangement *مقدمه هر علمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود نیاز به زبان ویژهای دارد و هر زبانی نیز از ترکیبات پیچیدهای در قالب کلمات،واژهها و اصطلاحات تشکیل یافته است که تفکیک و تمیز آنها اغلب دشواریهایی برای دریافتکنندگان آن زبان ایجاد مینماید.
در آموزش و پرورش این دو واژه معادل یکدیگر به کار برده شده است با این تفاوت که از حیث جغرافیایی برای مدیریت در آمریکای شمالی و استرالیا واژهء Administration و در بریتانیای کبیر واژهء Manangement مورد استفاده قرار میگیرد.
اغلب چنین اظهار میشود که این وظایف مربوط به کارکنان و در واقع اجزاء تشکیلدهندهء وظایف مدیریت است که برای سهولت کار برعهدهء کارشناسان گذارده شده است و آنان به جنبهء اجرایی (Administration) خطمشیهایی میپردازند که مدیران تعیین کردهاند(به همین دلیل در آمریکا بیشتر عبارت ادارهء کارکنان مصطلح است تا مدیریت امور کارکنان).
در معنای وسیعتر به عنوان مترادف Manangement واژهء Administration همکاری گروهی تحت هدایت اجرایی و تلاش برای اجرای هدفها از طریق برنامهریزی و سازماندهی را میرساند و عبارتست از هنر و علم توسعهیافته و دانشی که اکنون اکثر مشاغل بدان نیازمندند.
بدلیل تخصصی شدن هرچه بیشتر کارکردهای مدیریت سازمان مدیریت (Management) مشکل عمدهای برای امور اجرایی (Administration) فراهم کرده است که مشکل اصلی در این زمینه،هماهنگی است و راه حل معمول برای چنین مشکلی،تقسیم واحدهای مدیریتی به خطوط کاربردی مثل مدیریتهای مالی،تولید و پرسنلی است."