چکیده:
اعجاز اقتصادی قرآن،آموزهها یا نظامهایی از آموزههای اقتصادی قرآن است که بشر هیچگاه نمیتواند بدون بهرهگیری از دین به آن سطح برسد،از اینرو قابل تحدی نیز میباشد. معارف قرآنی در هرکدام از قلمروهای عمده اقتصادی اسلام،از قبیل جهانبینی اقتصاد قرآنی،ایدئولوژی اقتصاد قرآنی،فلسفه اقتصاد قرآنی،مبانی ارزشی اقتصاد قرآنی،سازوکارهای اقتصاد قرآنی و...به تنهایی میتواند موضوعی برای تحقیق اعجاز اقتصادی باشد.به نظر میرسد بدون ملاحظه این نگاه تفکیکی به قلمروهای متنوع اقتصاد قرآنی بحث از اعجاز اقتصادی قرآن ناتمام باشد. این تحقیق به بررسی سه کتاب مرتبط با اعجاز اقتصادی قرآن پرداخته:1) «الاعجاز الاقتصادی للقرآن الکریم،دکتر رفیق یونس المصری»؛2)«الاعججاز الاقتصادی فی القرآن الکریم-دراسة تاصیلیة تطبیقیة-تألیف دکتر اسامه السید عبد السمیع،استاد دانشکده شریعت و قانون دانشگاه الازهر مصر»؛3)«المنظومهء المعرفیة لآیات الربا فی القرآن الکریم«نموذج للاعجاز القرآنی فی المجال الاقتصادی،اثر دکتر رفعت السید العوضی».
خلاصه ماشینی:
"تبیین حوزههای فوق و اثبات آنها مجال دیگری میطلبد،اما آنچه در این مجال قابل ذکر است،آن است که اجمالا،هم در بخش گزارههای اثباتی و هم گزارههای انشایی معارف فراوان قابل ذکری وجود دارد که میتواند محل بحث در اعجاز اقتصادی قرآن بوده که نگاه استقلالی به هرکدام میتواند عرصههای نوینی را برای محققان فراهم نماید.
قد جعل الله لکل شی قدرا)؛ «به یقین،خدا برای هرچیزی اندازهای قرار داده است»، (طلاق3/)و این مسأله حتی نزد افراد ثروتمند نیز وجدانی است چراکه خواستههای آنان بیشتر از منابع و امکاناتشان است،اما مشکل اساسی و مبنایی اقتصاد در این نکته نبوده بلکه در نحوه تعاملات انسانی با امکانات و منابع است(یونس المصری،رفیق،الاعجاز الاقتصادی للقرآن الکریم42/-33).
تعبیر از کمفروشی و معاملات غیر شرعی به فساد اقتصادی؛ مؤلف در بخش پایانی کتاب،به 151 کتاب که در 12 موضوع گرد آورده شده است را به عنوان منابع تألیفش ذکر میکند که در این میان نویسنده از 01 کتاب اقتصادی یاد میکند که عمده آنها هم کتابهای اقتصاد اسلامی و کتابهایی از قبیل کتب لغت،تفسیر،علوم قرآن،حدیث،فقه و اعجاز و...
جمعبندی و نتیجهگیری از میان تعاریف موجود درباره اعجاز اقتصادی قرآن،بهترین تعریف عبارت است از«آموزهها یا نظامهایی از معارف اقتصاد قرآنی که بشر برای همیشه نتواند بدون بهرهگیری از این به آن دست یابد و بلکه قابلیت تحدی نیز داشته باشد»."