چکیده:
در این نوشتار توضیح مفاهیم،اعجاز علمی و اجتماعی،قانون،سنت و جامعه،همچنین بررسی مختصری از علل و انگیزههای زندگی اجتماعی،نقد روش جامعهخشناسی در تحلیل موضوع،و نیز نظرات در خصوص حقیقی یا اعتباری بودن جامعه،چیستی قانونمندی در مطالعات اجتماعی به همراه دلایل آن بررسی شده،سپس طرح مورد نظر قرآن کریم در این موضوع،مد نظر قرار گرفته است.با اثبات این همانی،قانونمندی جامعه از دیدگاه جامعهشناختی با سنتهای اجتماعی الهی در قرآن کریم،اشتراک جوامع در قانونمندی به عنوان اعجازی در قرآن کریم،اثبات و سپس از ویژگیها،شرایط و عوامل تحقق قانونمندی از نگاه قرآن کریم سخن به میان رفته است. این مقاله در تلاش است تا با ارایه نوعی از تفسیر اجتماعی از قرآن کریم و نگاهی از درون به آن،زمینهسازی تئوریزه کردن برخی موضوعات که به عنوان امر مسلم و تمام شده جامعهشناختی تلقی میشده را فراهم ساخته و به گونهای اثبات نقش و توان اعجازآمیز قرآن کریم را در اثبات قانونمندی جامعه و تاثیرات این بحث در مطالعات جامعهشناختی به طور عام،دنبال نماید.
خلاصه ماشینی:
"برخی از محققین و مفسرین معاصر،معجزه علمی قرآن را آیاتی میدانند که اولا در آن نوعی رازگویی علمی باشد به این معنا که مطلبی علمی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته باشد به طوری که مدتها بعد از نزول آیه مطلب علمی کشف شود و این مسأله علمی خود به گونهای باشد که با وسایل عادی در اختیار بشر عصر نزول قابل اکتساب نباشد،دوم اینکه اخباری غیبی در مورد وقوع حوادث طبیعی و جریانات تاریخی باشد که در هنگام نزول آیه،از آن اطلاع نداشته و پس از خبر دادن قرآن طبق همان خبر واقع شود و خبر نیز به گونهای است که از راه عادی قابل پیشبینی نباشد(رضایی اصفهانی،محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن58/)لیکن به نظر میرسد با اعتراف به گستره اعجاز علمی قرآن کریم و با عنایت به جاودانه بودن قرآن کریم و نوع معجزه قرآن که از جنس کلام و گفتار است،اقتضا میکند تا برای بیان مقصود اعجاز به قرآن کریم بسان یک ساختار و نظام به هم پیوسته نگاه شود و برای آن اجزا و عناصری در نظر گرفت تا در توجیه اعجاز آن توفیق بیشتری حاصل شود؛به این معنا که اعجاز علمی قرآن،اعجاز ادبی قرآن و سایر ابعاد اعجاز در قالب چنین ساختار منحصر به فردی معنا میدهد،و بر اساس چنین رویکردی،دیگران از آوردن همانند قرآن یا ده سوره و یا یک سوره عاجزند."