چکیده:
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ دو روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺶ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ روش ﻫﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎزی اﺧﺒﺎر در 9 ﺳﺎﻳﺖ ﺧﺒـﺮی ﻓﺎرﺳﻲ زﺑﺎن ﻣﻲ ﭘﺮدازد و ﻧﻈﺮ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ارﺗﺒﺎﻃﺎت را در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ دﻫﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ دو روش و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی آن، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻔﺮ اﺣﻤـﺪیﻧﮋاد ﺑﻪ ﻟﺒﻨﺎن، ﺳﻔﺮ رﻫﺒﺮ ﺑﻪ ﻗﻢ، اﺟﺮای ﻃﺮح ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻳﺎراﻧﻪ ﻫﺎ، وﻗﻒ داﻧﺸﮕﺎه آزاداز ﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ اﺧﺒـﺎری ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ و ﻧﻈﺮ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻧﻴﺰ در ﻣﻮرد ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺷﺪن اﻳـﻦ اﺧﺒـﺎر ﻫﻤﻴﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. در روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا، ﺗﻌﺪاد، اﻧﺪازه و ﻣﺤﺘﻮای ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ و ﻋﻜﺲﻫﺎی 9 ﺳﺎﻳﺖ ﺧﺒﺮی از ﺗﺎرﻳﺦ 18 ﻣﻬـﺮ ﺗـﺎ 30 آﺑﺎن ﺳﺎل 1389 ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ. ﺗﻌـﺪاد ﺗﻴﺘﺮﻫـﺎی ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳـﻲ 2387 ﻋﻨـﻮان ﺑـﻮد دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻧﻴﺰﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ 25/4 درﺻﺪ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺳﻴﺎﺳﻲ داﺧﻠﻲ و 15/6 درﺻـﺪ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺧﺎرﺟﻲ و رواﺑﻂ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ و 14/0درﺻﺪ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﺠﺎری، ﺗﻮﺳﻌﻪ ای ﻣﺮﺑﻮط ﻣﻲ ﺷﺪ. داده ﻫﺎی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺧﺒﺎر و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺷﺪه در ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ روﻳـﺪادﻫﺎی داﺧﻠـﻲﺑﻮده اﺳﺖ. در روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺶ، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻘﻄﻊ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﻲ ارﺷـﺪ و دﻛﺘـری و اﺳـﺎﺗﻴﺪ ارﺗﺒﺎﻃـﺎت داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎی آزاد ﺗﻬﺮان ﺗﺸﻜﻴﻞ داده اﻧﺪ ﻛـﻪاز ﻣﻴـﺎن 1454 ﻧﻔـﺮ، ﺗﻌـﺪاد 304 ﻧﻔـﺮ آن ﻫـﺎ ﺑـﻪ روش ﺗـﺼﺎدﻓﻲ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ 74/7 درﺻﺪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و اﺳﺎﺗﻴﺪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎی آزاد ﺗﻬـﺮان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﻳﺖﻫﺎ اﺧﺒﺎر داﺧﻠﻲ را ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻛﺮده اﻧﺪ و از ﻣﻴﺎن ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺎی اﺧﺒﺎر داﺧﻠﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ ﺳﻴﺎﺳﻲ (31/9 درﺻﺪ) ﻧﺴﺒﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ. آﻧﺎن اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﺧﺒﺮی ﺑﻲ . ﺑﻲ . ﺳﻲ ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﺎ 45/1 درﺻـﺪ آرا ﺑﻴـﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔـﺬاری را از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎزی اﺧﺒﺎر ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن دارد.
This research based on two methodologies، survey and content analysis will evaluate the ways of setting agenda for the news in nine Persian language websites using the views of communication experts. According to the results of this research and a comparison between their findings the issues such as Ahmadinejad trip to Lebanon، Supreme leader trip to Qom، the issue of subsidies، and endowment of Azad University were among the most important news highlighted in these websites. In the method of content analysis the size and content of headlines of the websites from 18 Mehr to 30 of Aban 1389 were analyzed which included 2387 titles. The classification of the headlines showed that 25.4 percent of headlines were dedicated to domestic politics ، 15.6 percent of them to the foreign policy and international relations and 14 percent of them to the issues related to economy، trade and development. the statistical population were chosen from 1454 students and professors on different branches of Tehran Azad University. According to the findings 74.7 percent of students and professors of communication believe that the websites highlighted the domestic news of which 31.9 percent of them were political news. They stated that the BBC Persian website with 45.1 percent had the highest rate in agenda setting of the news.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت:90/4/29 تاریخ تأیید:90/6/2 بررسی روشهای برجستهسازی اخباردر سایتهای اینترنتی از دیدگاهکارشناسان ارتباطات نوشتۀسید وحید عقیلی* محمد سلطانیفر** مریم میرزاخانی*** کیده {IBاین پژوهش با دو روش پیمایش و تحلیل محتوا به بررسی روشهای برجستهسازی اخبار در9 سایت خبریفارسی زبانان میپردازد و نظر کارشناسان ارتباطات را در این زمینه مورد بررسی قرار میدهد.
به لحاظ رسانهای،برجستهسازی فرایندی است که طی آن رسانهها سعی میکنند تابرذهنیت مخاطبان به نحو دلخواه تأثیر گذارند و افکار عمومی را به جهات مورد نظر سوق دهند واین امر با دروازهبانی و ردهبندی اهمیت رویدادها،عملی میشود؛درواقع در این فرایند،اولویتهای رسانه،میزان هر نوع رویداد را در بخشهای خبری مشخص میسازند.
فرضیه آزمون آماری مقایسه نسبتها برای مقایسه نسبت نظرات کارشناسان ارتباطاتدانشگاههای آزاد تهران در خصوص نوع اخبار برجستهشده در سایتهای خبری نشان داد کهفرضیه فوق را در سطح معنیداری 5 درصد نمیتوان رد کرد.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نظر کارشناسان ارتباطات دانشگاههای آزاد تهران درخصوص اخبار داخلی دقیقا همسو با برجستهسازی سایتهای خبری قرار دارد.
قایسه مهمترین مسئله و خبر برجسته شده از نظر کارشناسان با مهمترین مسئلهبرجستهشده در سایتهای خبری (به تصویر صفحه مراجعه شود)از روش پیمایش این پژوهش چنین نتیجه شد که کارشناسان ارتباطات دانشگاههای آزادتهران در حد 35/5 درصد اخبار مربوط به هدفمندسازی یارانهها،34/9 درصد مربوط به سفررهبری به قم و 18/1 درصد در مورد سفر احمدینژاد به لبنان را مهم میدانند.
با توجه به نتایج بهدست آمده از این دو روش به نتیجهگیری میپردازیم: -با بررسی میزان علاقهمندی به سایتهای خبری مورد مطالعه و پسند کارشناسان ارتباطاتدانشگاههای آزاد نشان داد که بیش از یکسوم کارشناسان ارتباطات به سایت خبریبی."