خلاصه ماشینی:
حاکم نیشابوری:وی حدیثی را نقل میکند که خود او و ذهبی آن را صحیح میداند:رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به حضر زهرا علیها السلام فرمود:«یا فاطمه!ألا ترضین أن تکونی سیدة نساء العالمین و سیدة نساء هذه الامة و سیدة نساء المؤمنین»(حاکم نیشابوری،[بیتا]،ج 3،ص 156)یعنی:ای فاطمه،آیا راضی نیستی که تو برترین بانوی زنان جهانیان و بانوی زنان این امت و بانوی زنان با ایمان باشی؟ بغوی میگوید:«هذا حدیث متفق علی صحته.
ابی نعیم اصبهانی:وی نقل میکند:در جریان گفتوگویی که پیامبر صلی الله علیه و آله با حضرت زهرا علیها السلام داشتند به ایشان فرمودند:«یا بنیه أنا ترضین أنک سیدةنساء العالمین؟» دخت پیامبر پاسخ میدهد:«یا أبت فأین مریم ابنة عمران؟»؛یعنی:پس جایگاه مریم علیها السلام چگونه است؟حضرت پاسخ میدهند:«تلک سیدة نساء عالمها و أنت سیدة نساء عالمک أما و الله زوجتک سیدا فی الدنیا و الآخرة»(اصبهانی،1987 م،ج 2،ص 42)؛ حضرت مریم علیها السلام سید و بزرگ بانوان عصر خویش بود و تو سید زنان زمانۀ خودت هستی؛قسم به خدا که همسرت سید و سرور دنیا و آخرت است.
برای نمونه،آنچنان که در بررسی تفسیری برخی منابع اهل سنت اشاره خواهیم کرد،آلوسی این افضلیت را به عایشه نسبت میدهد،حال آنکه-همان گونه که در نقل بخاری هم دیدیم-شخص عایشه به افضلیت حضرت فاطمه علیها السلام اذعان دارد و برای خودش چنین مقامی قایل نیست.
آنچه در افضلیت شأن حضرت زهرا علیها السلام مهم است،رسیدن به این مطلب ژرف است که عملکرد ایشان بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بای میزان مسلمانان قرار میگرفت.