چکیده:
در این نوشتار به اهمیت خانواده به ویژه والدین در تربیت کودکان و تأثیر وجود کودک در حفظ و بقای خانواده اشاره خواهد شد.مفهوم کودک،تربیت حضانت و نحوهی تعلیم و تربیت کودک از دیدگاه دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان و همچنین تربیت کودک از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک و نحوهی تربیت کودک در سایر کشورها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. قانونگذار ایران در مواد 1104 و 1178 قانون مدنی به نقش والدین در تربیت کودک اشاره کرده است اما به نحوهی تربیت و اینکه آیا تربیت کودک حق است یا تکلیف هیچ اشارهای نکرده است،و اینکه آیا در مقابل تربیت کودک مسئولیت کیفری یا مدنی دارند،هیچ ماده قانونی خاصی وجود ندارد.در این مقاله،معنا و مفهوم تربیت و اهمیت تربیت از دیدگاه اسلام نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
"براساس مادهی 82 کنوانسیون کشورهای طرف کنوانسیون حق کودک را نسبت به آموزش و پرورش به رسمیت میشناسند و برای دستیابی تدریجی به این حق و براساس ایجاد فرصتهای مساوی،اقدامات ذیل را معمول خواهند داشت: الف:اجباری و رایگان کردن تحصیل ابتدایی رایگان ب:تشویق و توسعهی اشکال مختلف آموزش متوسطه از جمله آموزش حرفهای و کلی ج:در دسترس قرار دادن آموزش عالی برای همگان براساس تواناییها و از طریق مناسب د:اتخاذ اقداماتی جهت تشویق حضور مرتب کودکان در مدارس و کاهش غیبتها 8)وظایف والدین در تعلیم و تربیت کودک در کشورهای دیگر 8-1 آلمان براساس اصل شانزدهم از قانون اساسی کشور آلمان«مراقبت و تربیت کودکان حق طبیعی پدر و مادر و تکلیف عمدهی ایشان است و حق نظارت بر اجرای این تکلیف به عهدهی هیأت جامعه است،جدا ساختن کودکان از خانواده برخلاف ارادهی فردی که حق پرورش آنها را دارند صرفا براساس قانون امکانپذیر است.
براساس مادهی 1 قانون فوق«کلیهی اطفال و جوانان ایرانی که واجد شرایط تحصیل میباشند باید بدون هیچگونه مانعی به تحصیل بپردازند و هیچکس نمیتواند آنان را از تحصیل باز دارد جز با مجوز قانون» مادهی 2 قانون مذکور اشعار میدارد در هر محل که براساس قانون آموزش و پرورش عمومی اجباری و مجانی مصوب 2231/5/6 و اصلاحی 0531/1/92، موجبات تحصیل مراحل تعلیمات ابتدایی و راهنمایی که اجباری و مجانی است فراهم و اعلام شده باشد،پدر و مادر یا سرپرست قانونی کودک که وظیفهی نگاهداری و تربیت کودک بر عهده او میباشد موظف است نسبت به ثبت نام و فراهم کردن تحصیل کودک تحت سرپرستی خود اقدام کند و در صورتی که از انجام این وظیفه خودداری نماید، وزارت آموزش و پرورش نسبت به ثبت اسامی کودکان مندرج در آمار ارسالی اداره کل ثبت احوال موضوع تبصرهی مادهی 5 قانون آموزش و پرورش عمومی اجباری و مجانی و همچنین نسبت به ثبت نام کودک واجد شرایط تحصیل در مراحل اول و دوم موضع مادهی 2 قانون اصلاح قانون مذکور اقدام خواهد کرد."