چکیده:
برای متارکه زن و شوهر راه دیگری جز طلاق نیز وجود دارد که آن فسخ نکاح به دلیل عیب میباشد،به طوری که زوج یا زوجه میتواند در صورت وجود عیب از طریق فسخ نکاح،خود را از قید و بند عقد نکاح برهاند یکی از عیوب،داشتن بیماریهای لاعلاج و مسری مثل ایدز میباشد موضوعات تدلیس، عسر و حرج،قاعده لا ضرر،مفهوم اولویت،استفاده از باب وحدت ملاک علاوه بر موارد خاص مذکور در منابع فقهی جهت فسخ نکاح به دلیل وجود عیوب خاصه میتواند رهگشای این مقال باشد.
خلاصه ماشینی:
"دکتر مصطفی رجائیپور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ملیحه قنبریان دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادلهی جواز فسخ نکاح در بیماری ایدز از دیدگاه فقیهان چکیده برای متارکه زن و شوهر راه دیگری جز طلاق نیز وجود دارد که آن فسخ نکاح به دلیل عیب میباشد،به طوری که زوج یا زوجه میتواند در صورت وجود عیب از طریق فسخ نکاح،خود را از قید و بند عقد نکاح برهاند یکی از عیوب،داشتن بیماریهای لاعلاج و مسری مثل ایدز میباشد موضوعات تدلیس، عسر و حرج،قاعده لا ضرر،مفهوم اولویت،استفاده از باب وحدت ملاک علاوه بر موارد خاص مذکور در منابع فقهی جهت فسخ نکاح به دلیل وجود عیوب خاصه میتواند رهگشای این مقال باشد.
(مغنیه،محمد جواد،الفقه علی المذاهب الخمسه،024،امام خمینی،شرح تحریر الوسیله،195/3) 2-طلاق را باید شوهر اعمال کند و این قانون بر اساس احادیث بسیاری است که از پیامبر اسلام(ص)و خاندان عصمت و طهارت(ع)رسیده و حدیث معروف و مشهور نبوی که فرمود:«طلاق به دست کسی است که ساق را میگیرد(طلاق در دست مرد است) یکی از قواعد مهم فقه میباشد»(نوری طبرسی،مستدرک الوسائل،603/51،کشف الخفاء،25/2)1 در حالیکه طلاق فقط به دست شوهر صادر یا لغو میشود فسخ دامنهای وسیع دارد و چنانکه شوهر میتواند علقه زوجیت را بگسلد زن نیز میتواند علقه زوجیت و نکاح را (1)-الطلاق بید من اخذ بالساق برهم زند.
(شیخ حر عاملی،وسائل الشیعه،کتاب النکاح،باب الزوج اذا بان خصیا،806/41) میتوان ادعا کرد که"کما"دلالت بر تعلیل دارد چنانکه بسیاری از علمای نحو و ادب و تفسیر در مورد جمله(و اذکرواه کما هداکم)متذکر شدهاند که"کما"در اینجا در مقام تعلیل است و تعلیل شایسته تعمیم است یعنی در هرموردی که تدلیس صدق کند سبب فسخ عقد میشود و اگر یکی از زن و مرد به مرض مسری گرفتار بود و دیگری را خبر نکرد و با او ادواج کرد این مورد نیز در واقع خود نوعی تدلیس است."