چکیده:
میزان آگاهی و اطلاعات دانشجویان به طور متوسط در حد کم است(میانگین- 2/5203)نگاهی به مقدار ضریب چولگی نشان میدهد که چولگی منفی و به چپ است یعنی اکثریت دانشجویان میزان مطالعه آزاد کمی دارند(چولگی-0/127-)و این دانشجویان از حیث سرمایه اجتماعی در بعد آگاهی و اطلاعات منفی و به هم غیر شبیه میباشند(کشیدگی-0/345-) همکاری و مشارکت دانشجویان به طور متوسط در حد کم است(میانگین- 1/4461)و چولگی مثبت و راست است یعنی اکثر دانشجویان همکاری و مشارکت کمی دارند(چولگی-3/530)و دانشجویان در بعد همکاری به هم شبیهاند(کشیدگی- 15/401) در این تحقیق با توجه به نتایج آن آزمون فرضیههای تأثیر معدل کل و تحصیلات مادر و محل سکونت دانشجویان با سرمایه اجتماعی با اطمینان 95% معنادار درآمده و قابل تعمیم به جامعه آماری است هرچند که تأثیر این فرضیهها بر سرمایه اجتماعی در حد خیلی ضعیف میباشد و در نتیجه تأثیر بسیار کمی بر سرمایه اجتماعی میگذارد.در دیگر فرضیههای تحقیق مثل:جنس،سن،دانشکده و...هیچ رابطهی معناداری یافت نشد. این پژوهش،با هدف بررسی میزان و علل سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان انجام شده است.جامعهی آماری این تحقیق،دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و روش نمونهگیری آن چند مرحلهای میباشد و رشتههای منتخب عبارتند از رشتههای:ریاضی، زمینشناسی و کامپیوتر،عمران،برق،الهیات،ادبیات فارسی و ادبیات عرب،مطالعات خانواده و پزشکی که حجم نمونهی آن به صورت جدول نمونهگیری کوکران 400 نفر تعیین و برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است نتایج پژوهش نشان میدهد با توجه به اینکه در جامعهی آماری 177 نفر،یعنی 44/3% پسر و 223 نفر یعنی 55/7% دختر هستند و اینکه 82% آنها مجردند و 89% بومی هستند متوسط سرمایهی اجتماعی در نمونهی مورد بررسی در حد پایین است(میانگین- 1/857)و دانشجویان از لحاظ سرمایه اجتماعی به هم شبیه نیستند و به طور متوسط 0/27 با میانگین فاصله دارد.اعتماد در بین دانشجویان در حد متوسط(میانگین-3/42)و دانشجویان از حیث سرمایه اجتماعی در بعد اعتماد به هم شبیه هستند. میزان ارتباط اجتماعی در بین دانشجویان نیز در حد متوسط(میانگین-3/2291 و نمرهی ارتباط دانشجویان مورد بررسی به طور متوسط 0/57873 با میانگین فاصل دارد. (انحراف معیار)
خلاصه ماشینی:
"جامعهی آماری این تحقیق،دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و روش نمونهگیری آن چند مرحلهای میباشد و رشتههای منتخب عبارتند از رشتههای:ریاضی، زمینشناسی و کامپیوتر،عمران،برق،الهیات،ادبیات فارسی و ادبیات عرب،مطالعات خانواده و پزشکی که حجم نمونهی آن به صورت جدول نمونهگیری کوکران 004 نفر تعیین و برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است نتایج پژوهش نشان میدهد با توجه به اینکه در جامعهی آماری 771 نفر،یعنی 44/3% پسر و 322 نفر یعنی 55/7% دختر هستند و اینکه 28% آنها مجردند و 98% بومی هستند متوسط سرمایهی اجتماعی در نمونهی مورد بررسی در حد پایین است(میانگین- 1/758)و دانشجویان از لحاظ سرمایه اجتماعی به هم شبیه نیستند و به طور متوسط 0/72 با میانگین فاصله دارد.
هرچه طبقهی اجتماعی دانشجو گستردهتر باشد،سرمایهی اجتماعی او بیشتر است فقط 3 فرضیه معدل کل،تحصیلات مادر و محل سکونت معنادار و قابل تعمیم به جامعهی آماری درآمده که معنادار درآمدن معدل کل به این دلیل است که دانشجویانی که معدل بالاتری دارند دارای دانش و آگاهی بالاتری هستند و همین آگاهی و اطلاعات یکی از شاخصهای سرمایه اجتماعی در نظر گرفته شده بود پس بالا بودن آگاهی و اطلاعات موجب بالا رفتن معدل و در نتیجه سرمایهی اجتماعی میشود و معنادار بودن تحصیلات مادر به دلیل تعیینکنندهی بودن نقش مادر در تربیت فرزندان و حاضر شدن فرزندان با اعتماد بیشتر در جامعه میباشد و همچنین ترغیب شدن بیشتر چنین فرزندانی به مطالعه و کسب دانش است و معنادار بودن محل سکونت نیز به این دلیل است که محلی را که فرد در آن زندگی میکند مکانی است که افراد در آن ویژگیهای مشترکی دارند از جمله تحصیلات که خود از فاکتورهای تاییدشده افزایش سرمایهی اجتماعی است."