خلاصه ماشینی:
"و کمکم در پیرامون اهورامزدا آلههء دیگری با صور گوناگون که شماره آنها از صدها و هزارها تجاوز میکند به ظهور رسید و خدایان باستانی اعصار اولیه اقوام آریائی باهالهای از مجد و عظمت بار دیگر در کتاب اوستا چهرهنمائی کردند،«بهمن» خدای زراعت،«آشا»خدای آتش«خاشاتردا» پروردگار معادن و احجار«آرمیتی»خدای خاک «هوروتاتی»خدای آب«امراتات»خدای نباتات «وایو»خدای باد و«میترا»خدای مهر و صدها خدای دیگر به اشکال مختلف با اهورامزدا در خدائی شریک شدند و زرتشتیان در برابر آنها به عبادت و یا از شر دیوها و اهریمن به افسون و منز و اوراد و از کار پرداختند2 توجیه نادرست بعضی تلاش میکنند که اصل شرک و دوگانهپرستی را در آئین زردشت به یک وجه معقولی توجیه کنند و لذا میگویند:همانطور که اسلام میگوید: همواره در این جهان میان حق و باطل،فرشته و (1)ایران در زمان ساسانیان ص 169 (2)یکتاپرستی در ایران باستان ص 90 (3)اقتباس از تاریخ جامع ادیان تألیف جان ناس ص 314 شیطان،ایمان و کفر،جنک و نزاع وجود داشته و دارد و سعادت و خوشبختی از آن کسی است که طرفدار حق و فرشته و ایمان باشد،آئین زردشت نیز تعلیم میدهد: اهریمن با اهورامزدا در ستیز است مزداپرست بایستی از دیو و اهریمن بگریزد و به مزدا و «امشاسپندان»یعنی فرشتگان پناه برد1 ولی این توجیه با محتوای اوستای ساسانی وفق نمیدهد زیرا شیطان در آئین اسلام،قدرت آفرینندگی ندارد تنها در عالم انسانی عالم تحریک و وسوسه بر کار زشت شناخته شده است اما همانطور که دیدیم طبق مندرجات اوستا،جهان به دو قسم خیر و شر تقسیم شده خوبیها آفریدهء اهورا مزدا و بدیها آفریدهء اهریمن است."