خلاصه ماشینی:
"بطور مثال میتوان از کتابخانههای شورای فرهنگی بریتانیا نام برد که همیشه به عنوان انگارهای در کتابداری نوین و کتابخانههای فعال بیشتر کشورها پذیرفته شدهاند و یا کتابخانههای وابسته به انجمنهای فرهنگی امریکا که کمک زیادی به گسترش کتابخانههای امروزی و علم کتابداری در اغلب کشورهای جهان کردهاند ولی نفوذ کشورهای دیگری مانند فرانسه،آلمان و هلند نه تنها حاصل و ارمغانی سازنده برای کشورهای دیگر نداشتهاست بلکه سبب آن شدهاست که آموزش و پرورش و خدمات کتابخانهای جامعیت خود را از دست بدهند و در اختیار عدهای خاص قرار گیرند.
کتابخانهها هنوز هم چندان برای کارهای تحقیقاتی مورد استفاده قرار نمیگیرند،دستیابی آزاد به کتب،نشریات ادواری و منابع مراجعه هنوز هم محدود است،کتابخانههای عمومی،هرچندکه تعدادشان بیشتر شده- است،ولی باز هم از نظر منابع،خدمات و سازمان محدود و ناقصاند،و مدیریت آنها نیز بدست کتابداران متخصص سپرده نشده است،کمبود کتابخانههای مدارس هنوز هم به صورت یک فاجعه برای این کشور باقی است، توزیع کتاب محدود است،انتشارات ناچیزند،هرچند تعداد کتابداران حرفهای افزایش یافته است ولی باز هم کمبود شدید آنها احساس میشود و بالاخره با وجود افزایش تعداد باسوادان هنوز همچنین به نظر میرسد که پیشرفتی در عادت مطالعه حاصل نشده است.
وضع کتابداران در اینگونه کشورها بسیار پایین است،آنها مسئول گم شدن کتابها هستند،بسیاری از کتابداران شاغل فاقد تحصیلات تخصصی کتابداری هستند،به خدمات کتابخانهای آگاهی ندارند،از فواید فعالیتهای تعاونی کتابخانهها بیخبرند و نمیدانند چگونه مردم را یاری کنند که به خواندن علاقهمند شوند و شاید علت این نقص آن است که خود آنها نیز مطالعه زیادی نمیکنند."