چکیده:
ارزش یک مثل در جلب توجه مخاطب و تسهیل در فهم مراد متکلم گاه بیشتر از توسعه کلام است، از این رو کاربرد تمثیل در اقناع مخاطب و فن سخنوری ارزش والایی دارد.
فلسفه مثل های قرآن تنزل مسائل بلند و بیان آنها در سطح افق فکری مردم است و نقش تاثیرگذار آن در تبیین مباحث، انکارناپذیر است؛ زیرا این فن، حقایق پیچیده را حس پذیر می کند. بر این اساس قرآن برای پایین آوردن سطح مطلب عقلی و قراردادن آن در دسترس فکر بشری، بارها از مثل استفاده کرده است.
کاربرد تمثیل و دیگر شیوه های بیانی قرآن، از نشانه های اوج بلاغت ادبی و هنری قرآن کریم است. از سوی دیگر، می دانیم که هدف داستان ها و تمثیل های قرآنی، گزارشگری تاریخی نیست؛ بلکه پشت هر داستان و تمثیل، نتیجه ای اخلاقی و تربیتی نهفته است که مهم ترین آن دعوت به تدبر و تاثیرگذاری و در نهایت تربیت انسان است.
خلاصه ماشینی:
"(بنگرید به:کتاب مقدس،1987 و 1932 م،مزامیر،مزمور 37،ش 18-9 و مزمور96،ش 13-10؛ملحقات عهد جدید،نامه دوم به پولوس،باب سوم؛اوپانیشادها(کتابمقدس هندوها)،737؛کتاب جاماسب(زرتشتیها)،نامه 121) مسئله مهدویت در اسلام نیز در روایات شیعه و سنی آمده است(مجلسی،1385:13)حتیدر برخی روایات نام و مشخصات مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله آمده است(صافی گلپایگانی،1419)البته در قرآن کریم نام«مهدی»(محمد بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف)به صورت صریح نیامده است؛بلکهنام هیچ کدام از امامان علیها السلام به خاطر حکمتهای خاصی بیان نشده است،از جمله اینکه: اولا.
امام صادق علیه السلام در پاسخ به دلیل نیامدن نام امام علی و اهل بیت علیهم السلام در قرآن،به نمازاشاره کرد که حکم آن در قرآن نازل شده،ولی از سه یا چهار رکعت بودن آن نامی به میاننیامده است تا خود رسول خدا صلی الله علیه و آله برای آنان تفسیر کند(فیض کاشانی،1365:/2باب 30)ولی در احادیث و تفاسیر،سیصد و بیست و چهار آیه مرتبط با وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریفشمرده شده است که البته دلالتهای آنها و نیز اعتبار احادیث تفسیری آنها یکسان نیست.
سه واژه«نزلت»گاهی به معنای تفسیر آیه میآید؛همانگونه که در مورد آیه پنجاه وپنج سوره نور{/«وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الأرض؛/}خدا بهکسانی از شما را که ایمان آورده و[کارهای]شایسته انجام دادهاند،وعده داده است کهقطعا آنان را در زمین جانشین خواهد کرد»،از امام صادق علیه السلام نقل شده است:«نزلت فیالقائم و اصحابه»(مفید،1413:247)که تنها تفسیر آیه مربوط به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و یارانایشان است.
در این کتاب 190 آیه در مورد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از منابع اهل سنت نقل شده است."