چکیده:
کتابداران با دارا بودن دانش، مهارت، و تجربه قادر هستند در امر آموزش و پژوهش به دانشجویان کمک کنند. عدم اطلاع دانشجویان از موقعیت حرفهای، نقشهای آموزشی، دانش، وظایف، و علاقة کتابداران برای کمک به آنها باعث میشود دانشجویان از راهنماییهای کتابداران و کتابخانهها به نحو احسن استفاده نکنند و پیدا کردن اطلاعات را وظیفة شخصی خود تلقی نمایند.
در این مقاله با روش پیمایشی نگرشهای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در رشتهها و در مقاطع تحصیلی مختلف نسبت به کتابداران دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد دانشجویان با اینکه کتابداران را افرادی تحصیلکرده میدانند، ولی از پیشینههای تحصیلی، نقشها، وظایف، و مهارتهای آنها آگاه نیستند. در پایان مقاله نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"امعۀ پژوهش جامعۀ مورد پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاهعلامۀ طباطبایی در رشتههای مختلف آموزشیهستند که در مقاطع مختلف کارشناسی،کارشناسی ارشد،و دکتری در دانشکدههایادبیات و زبانهای خارجه،اقتصاد،حقوقو علوم سیاسی،روانشناسی و علوم تربیتی، که در قبال دانشجویان بر عهده دارند میتوانددر بالا بردن کیفیت کار آموزش و پژوهشدر دانشگاه تأثیر گذارد،این پژوهش درصدداست نگرش دانشجویان دانشگاه علامۀطباطبایی را نسبت به کتابداران دانشگاهیمورد بررسی قرار دهد و میزان شناخت آنهارا تعیین نماید.
&%08006TKFG080G% سؤال 3:به نظر شما کتابداران دانشگاهیدارای چهمیزان تحصیلات میباشند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3 نشاندهندۀ آن است که اکثریتدانشجویان یعنی 55 درصد از آنها فکر میکنندکتابداران دانشگاهی دارای مدرک کارشناسیهستند.
5/4 درصد از پاسخدهندگان سؤال 3:به نظر شما کتابداران دانشگاهیدارای چهمیزان تحصیلات میباشند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3 نشاندهندۀ آن است که اکثریتدانشجویان یعنی 55 درصد از آنها فکر میکنندکتابداران دانشگاهی دارای مدرک کارشناسیهستند.
سؤال 15:به نظر شما کتابداراندانشگاهی مایل به کمک به دانشجویانهستند؟ در پاسخ به این سؤال،53/2 درصد ازدانشجویان اظهار داشتهاند کتابداران کمککردن به دانشجویان را دوست دارند،ولی مایلنیستند در پروژههای پژوهشی و پایاننامههابا دانشجویان همکاری داشته باشند و آنها رایاری دهند.
سؤال 15:به نظر شما کتابداراندانشگاهی مایل به کمک به دانشجویانهستند؟ در پاسخ به این سؤال،53/2 درصد ازدانشجویان اظهار داشتهاند کتابداران کمککردن به دانشجویان را دوست دارند،ولی مایلنیستند در پروژههای پژوهشی و پایاننامههابا دانشجویان همکاری داشته باشند و آنها رایاری دهند.
"The role and image of library and librarians in discipline-specific pedagogical journal".
"The role and image of library and librarians in discipline-specific pedagogical journal"."