چکیده:
هدف با توجه به انفجار جمعیت و افزایش روزافزون متقاضیان آموزش و گسترش سریع فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، سیستمهای آموزش حضوری بهتنهایی پاسخگوی نیازهای متقاضیان نیستند، در نتیجه، آموزشهای غیرحضوری (پیام نور) گسترش یافتهاست. هدف از این مقاله مقایسه آموزشهای حضوری و غیرحضوری از جنبههای مختلف در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی میباشد. روش/رویکرد پژوهش روش پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی و از نوع کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، و برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس استفاده شد. یافته ها یافته های تحقیق نشان میدهد که کمتر از نیمی از دانشجویان دانشگاه پیام نور از شیوه آموزشی خود رضایت دارند که این میزان در دانشجویان دانشگاههای دولتی 69درصد میباشد . در دانشگاههای پیام نور به ترتیب 5/54 درصد دانشجویان غیرحضوری از شیوه مشاوره و آموزش استادان خود، 49 درصد از شیوه عملکرد کادر آموزشی، 2/37 درصد از فضای آموزشی نامناسب، 9/35درصد از خدمات کتابخانهای نامناسب و منابع و کتابهای درسی بیشترین میزان نارضایتی را دارند.در دانشگاههای دولتی تهران، 3/59درصد دانشجویان از شیوه مشاوره و آموزش استادان و 1/8 درصد از شیوه عملکرد کادر آموزشی ناراضی هستند؛ در حالیکه درصد کمتری از دانشجویان حضوری از امکانات رفاهی نارضایتی دارند. میزان رضایت از توانایی استادان در تدریس در هر دو نظام آموزشی در حد متوسط بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که میزان رضایت دانشجویان حضوری از شیوه آموزشی خود بیشتر از دانشجویان غیرحضوری(پیام نور)میباشد. بهکارگیری بیشتر فناوریهای آموزشی و مواد کمک درسی و نیز تجهیزات و امکانات در افزایش میزان رضایت دانشجویان پیام نور می تواند تاثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) و در پاسخ به ششمین سؤال پژوهشی مبنی بر اینکه«چه عواملی در میزان رضایت وعدم رضایت دانشجویان در دو نظام آموزشی تأثیرگذار است؟»نشان داد که 44/4درصد دانشجویان غیر حضوری و 69 درصد دانشجویان حضوری از شیوه آموزشی خودراضی هستند و موارد نارضایتی آنها به این شرح است:در دانشگاههای پیام نور به ترتیب54/5 درصد دانشجویان غیر حضوری از شیوه مشاوره و آموزش استادان خود،49 درصداز شیوه عملکرد کادر آموزشی،47/6 درصد از کمبود منابع دیداری-شنیداری،44/8درصد از برنامهریزی آموزشی،37/2 درصد از فضای آموزشی نامناسب،و 35/9 درصداز خدمات کتابخانههای نامناسب و منابع و کتابهای درسی یبیشترین میزان نارضایتی رادارند(جدول 6).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%08403TKFG084G% و در پاسخ به ششمین سؤال پژوهشی مبنی بر اینکه«چه عواملی در میزان رضایت وعدم رضایت دانشجویان در دو نظام آموزشی تأثیرگذار است؟»نشان داد که 44/4درصد دانشجویان غیر حضوری و 69 درصد دانشجویان حضوری از شیوه آموزشی خودراضی هستند و موارد نارضایتی آنها به این شرح است:در دانشگاههای پیام نور به ترتیب54/5 درصد دانشجویان غیر حضوری از شیوه مشاوره و آموزش استادان خود،49 درصداز شیوه عملکرد کادر آموزشی،47/6 درصد از کمبود منابع دیداری-شنیداری،44/8درصد از برنامهریزی آموزشی،37/2 درصد از فضای آموزشی نامناسب،و 35/9 درصداز خدمات کتابخانههای نامناسب و منابع و کتابهای درسی یبیشترین میزان نارضایتی رادارند(جدول 6).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%08403TKFG084G% زمون فرضیه و نتیجهگیری در بررسی فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه«میزان رضایت دانشجویان حضوری از شیوهآموزشی خود نسبت به دانشجویان غیر حضوری بیشتر است»،بررسی توصیفی مسئله نشانداد که در بین دانشجویان غیر حضوری،44/4 درصد از شیوه آموزش از راه دور راضیهستند و 55/6 درصد دانشجویان اعلام نمودهاند که از این شیوه ناراضی هستند."