چکیده:
پژوهش حاضر بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی و تاثیر قرار گرفتن در محیط دانشگاهی در سطح سواد اطلاعاتی آنان است. روش/رویکرد پژوهش : پژوهش به روش پیمایشی تداومی انجام شد. شرکت کنندگان شامل 20 دانشجوی کتابداری و اطلاعرسانی جدیدالورود شاغل به تحصیل در دانشگاه دولتی زابل در سال تحصیلی 8 – 1387 و 20 فارغالتحصیل مقطع کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه زابل در سال تحصیلی 8 – 1387 است. دادههای مورد نیاز بر اساس پرسشنامه استاندارد طراحی شده مبتنی بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی تدوین ACRL توسط داورپناه و سیامک گردآوری شد. یافتهها: نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان جدیدالورود و فارغالتحصیلان کمتر از حد متوسط است؛ بین مهارتهای سواد اطلاعاتی واقعی و پایهی دانشجویان جدیدالورود و فارغالتحصیلان کاردانی تفاوت وجود دارد و مهارت سواد اطلاعاتی فارغالتحصیلان کاردانی بیش از دانشجویان جدیدالورود است. نتیجه گیری: فضای آموزشی دانشگاه اعم از رسمی و غیر رسمی بر افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان موثر است و با استناد به نتایج تحقیقات قبلی و نتیجه این تحقیق، مشخص شد که هر ساله فضای آموزشی دانشگاه اعم از رسمی و غیر رسمی، 3 نمره سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که محقق در پایاننامه کارشناسی ارشد خود به این نتیجه رسید که قرارگرفتن در فضای آموزشی دانشگاه،اعم از رسمی و غیر رسمی بر افزایش سواد اطلاعاتیدانشجویان مؤثر است(سیامک،1386)،تصمیم گرفت تا تأثیر محیط دانشگاهی بر سطحسواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی(که انتظار میرود تا در دو سال اول دانشجویی سواداطلاعاتی پایه را کسب کرده باشند)کتابداری و اطلاعرسانی(با توجه به این که دانشجویانکتابداری و اطلاعرسانی بیش از دانشجویان هر رشته دیگر با مفاهیم سواد اطلاعاتی انتظارمیرود که آشنا گردند)را در سطح سواد آنان بسنجد.
هداف پژوهش -شناسایی نیازهای واقعی دانشجویان درخصوص مهارتهای سواد اطلاعاتی؛ -بهبود اثربخشی آموزش و تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری از طریق تشخیصسطح سواد اطلاعاتی دانشجویان؛ -ارائه دادههای زمینهای در باب مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان،و استفاده ازدادههای گردآمده برای کمک به تدوین برنامه آموزش سواد اطلاعاتی برای دانشجویان؛و -بررسی تأثیر محیط دانشگاه بر توسعه سواد اطلاعاتی دانشجویان؛ رسشهای پژوهش -مهارتهای سواد اطلاعاتی واقعی دانشجویان جدید الورود و فارغ التحصیلان کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی،براساس پرسشنامه داورپناه،سیامک(داس/ DOS )به چهمیزان است؟ -بین مهارت سواد اطلاعاتی واقعی و پایه دانشجویان جدید الورود و فارغ التحصیلانکاردانی کتابداری و اطلاعرسانی برمبنای پرسشنامه مذکور چه تفاوتی وجود دارد؟ وش پژوهش،جامعه آماری،و حجم نمونه این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری دادهها به روش پیمایشیتداومی انجام شده است.
کاردانی کتابداری و اطلاعرسانی،براساس پرسشنامه داورپناه،سیامک(داس/ DOS )به چهمیزان است؟ -بین مهارت سواد اطلاعاتی واقعی و پایه دانشجویان جدید الورود و فارغ التحصیلانکاردانی کتابداری و اطلاعرسانی برمبنای پرسشنامه مذکور چه تفاوتی وجود دارد؟ وش پژوهش،جامعه آماری،و حجم نمونه این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری دادهها به روش پیمایشیتداومی انجام شده است."