خلاصه ماشینی:
"شبکه زیربناهای حملونقل با اهمیت بینالمللی در ایران دو کریدور اصلی «شمال - جنوب» و «جنوبی» نقش بزرگی در ترانزیت کالا از جمهوری اسلامیایران دارند: – کریدور «شمال - جنوب» از فدراسیون روسیه، قفقاز، ترکمنستان، دریای خزر و افغانستان وارد ایران میشود و آن را از طریق بنادر موجود در خلیجفارس و دریای عمان به سوی کشورهای منطقه اسکوا، هندوستان و جنوب شرق آسیا ترک میکند.
بنادر جنوب کشور در ساحل خلیجفارس و دریای عمان پنج بندر خرمشهر (متصل به )TAR، امام خمینی(ره( )متصل به 8AH و )TAR، بوشهر (متصل به 72)AH، بندرعباس (متصل به 8AH و )TAR و چابهار (متصل به 75)AH با مشخصات زیر وجود دارد که تبادل کالا بین دریا و جاده و راهآهن را با توجه به نحوه اتصال به شبکه حملونقل انجام میدهند.
اقدامهای جدید و برنامههای آتی در خصوص توسعه حملونقل بینوجهی با توجه به سهم بزرگی از حملونقل که بر جادهها تحمیل میشود، برای توزیع حمل بین وجوه مختلف و استفاده بهینه از مجموعه شبکه احداث شده برای حملونقل عمومیاز یک طرف و افزایش بازده استفاده از سوخت و کاهش آلودگی هوا از سوی دیگر، در برنامه چهارم توسعه (1388-1384) راهکارهایی برای ترویج حملونقل بینوجهی پیشبینی شده است که از آن جمله میتوان به حمایت دولت از تأسیس شرکتهای حملونقل ترکیبی توسط بخش غیردولتی، ایجاد شرکتهای کارگزاری چندوجهی، اولویتدادن به حملونقل چندوجهی برای مسافتهای طولانی و ترانزیت کالا و گسترش حملونقل چندوجهی، ترکیبی و کانتینری اشاره کرد."