Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی فرمت مارک ایران در نرم افزار رسا با فرمت یونی مارک برای پیایندها

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 45 تا 70)

چکیده:

هدف: دستنامه مارک ایران در ابتدا فقط شامل منابع چاپی تک‌نگاشتی و فاقد فرمت‌های خاص برای سایر منابع بود. بعد از آن‌که این فرمـت برای سایـر مـنابع کتابخانه‌ای گسترش یافت، پژوهشگر که در دوره مارک سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت با مقایسه بین کاربرگه پیایندهای سازمان و فرمت ارائه شده در دستنامه یونی‌مارک متوجه کاستی‌هایی در برنامه رسا (که فرمت‌های مارک ایران را برای سایر منابع گسترش داده بود) شد. بنابراین، هدف خود از پژوهش خود را بررسی تطبیقی فرمت مارک ایران با دستنامه یونی‌مارک برای پیایندها و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع نواقص موجود در کاربرگه سازمان قرار داد. روش: پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای انجام شده است. جامعه پژوهش عبارت از فیلدها، نشانگرها و فیلدهای فرعی یونی‌مارک و مارک ایران است که تقسیم‌بندی و انواع آن‌ها، از دستنامه یونی مارک استخراج شد. 14 فیلد ویژه پیایندها نیز از متن دستنامه 2000 یونی‌مارک و روزآمدهای 4 و 5 دستنامه فوق استخراج و ترجمه شد. سپس فرمت پیشنهادی، با توجه به فیلدهای اختصاصی شناسایی شده به‌وسیله پژوهشگر و فیلدهای الزامی‌ یونی‌مارک برای تمام منابع کتابخانه‌ای و فیلدهای عمومی، و در مطابقت با کاربرگه رسا (به‌منظور حصول اطمینان از اعمال فیلدهای مورد نظر در کاربرگه سازمان) تهیه شد. این کاربرگه دارای 102 فیلد بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پنج فیلد (400 (فروست)، 411 (فروست‌های فرعی)، 225 (فروست)، 014 (شناسگر مقاله)، 073 (شماره بین المللی مقاله)) موجود در دستنامه یونی‌مارک در کاربرگه پیایندهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و می‌بایست به آن افزوده شود. همچنین یافته‌ها نشان داد که فیلدهای متعددی دچار تغییرات در عنوان، تعریف، چگونگی کاربرد و فیلدهای فرعی شده‌اند و فیلدهای متعدد دیگری به اشتباه ترجمه شده‌اند و می‌بایست اصلاح شوند. در نهایت کاربرگه‌ای پیشنهاد شده که از 102 فیلد آن، 14 فیلد، فیلدهای ویژه پیایندها، پنج فیلد، فیلدهای الزامی مارک، و 83 فیلد باقیمانده را فیلدهای عمومی تشکیل می‌دهند. اصالت/ ارزش: مجلات از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی مورد نیاز محققان و مراجعان کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است و کتابداران برای انتخاب، تهیه و آماده‌سازی آن‌ها و ارائه خدمات مناسب به‌وسیله آن‌ها تلاش زیادی می‌نمایند. ارزش اطلاعاتی مجلات به این دلیل است که معمولا آخرین اخبار و نتایج پژوهش‌های علمی در این منابع منعکس می شوند. بنابراین ضروری است تا با سازماندهی درست و هماهنگ این منابع به اشاعه و دسترس‌پذیری آن‌ها همچون متون تکنگاشت چاپی توجه شود.

کلیدواژه ها:

مارک ایران ،کتابخانه ملی ،پیایندها ،نرم‌افزار رسا ،یونی‌مارک ،ابرداده ها


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.