چکیده:
این مقاله درصدد است در چارچوب نظریه طبقه ی مرفه وبلن و الگوهای اجتماعی مورد نظر او نظیر مالکیت مالی، گرایش دختران جوان به جراحی های زیبایی را مورد مطالعه قرار دهد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه تهران می باشد که از طریق نمونه گیری گلوله برفی انتخاب گردیده اند و از روش تحلیل گفتمان برای تحلیل گفت و گوهای بدست آمده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده گردیده است.نتایج تحلیل گفتمان دانشجویان درخصوص جراحی های زیبایی نشان می دهد که رویکرد نظری وبلن در مورد الگوهای اجتماعی قابل استناد و بسط می باشد. دانشجویان به جای «مالکیت مادی» از «مالکیت های نشانه ای » و به عنوان نیروی فرهنگی – اجتماعی تازه به جای چشم و هم چشمی مالی و نیز مصرف متظاهرانه مادی به « چشم و هم چشمی نشانه ای» و« مصرف متظاهرانه ی نشانه ای (زیبایی)» روی آورده اند. تحلیل هایی پیرامون جنسیت، رسانه ها و ابژه های نسلی، نقش مؤثری در شکل گیری گفتمان جراحی های زیبایی صورت دارند.
خلاصه ماشینی:
"اکنون که گسترش وسایل ارتباطی وتحرک جمعیت،شخص را در معرض دید بسیاری از مردم قرار میدهد،جز نمایش کالا و امکاناتزندگی،وسیلهی دیگری برای داوری در مورد اعتبار شخص وجود ندارد و فرد میتواند هنگامی که درمعرض مشاهده مستقیم دیگران قرار میگیرد،این روش را بهکار ببرد(همان،123)نکتهی مهمی کهوبلن پس از اشاره به تظاهر به تنآسایی طبقهی مرفه،از دوران جوامع ابتدایی و بربریت مدنظر قرارمیدهد همان اهمیت مصرف تظاهری همراه با تغییرات مهم اقتصادی و تحولات اجتماعی است.
روش جمعآوری دادهها در این پژوهش دختران جوان دانشجو برای تحلیل جراحیهای زیبایی صورت مورد مطالعه قرار گرفتهاند،لذا ویژگیهای جنسیتی و نسلی و فعالیتهای گفتمانی دختران جوان که حضور بیشتری نسبت به پسراندر دانشگاه به عنوان یک نهاد رسمی دولتی دارند،موردتوجه قرار گرفته است.
مردسالاربودن جامعه ایرانی تحلیلی برای رویآوردن زنان به جراحی زیبایی صورت است و روابط جنسیتی یکی ازفرآیندهای مهم اجتماعی این گفتمان را شکل میدهد به گونهای که دختران جوان را بر این میدارد تا بااستراتژی جراحی زیبایی به بازسازی آن بپردازند.
در این پژوهش پرداختن مستقیم به عمل اجتماعیزنان مدنظر بوده است و سعی گردیده کنشهای اجتماعی آنها به مثابه اعمال گفتمانی مورد تحلیلقرار گیرد و به عمل گفتمانی و مستقل زنان در کنار گفتمانهای دیگر پرداخته شود تا هدف و منظورآنها از جراحیهای زیبایی در زندگی شهری مورد تحلیل اجتماعی قرار گیرد.
تحقیق ما درخصوص جراحیهای زیبایی صورت و معرفی آن به مثابه یک گفتمان در بطن جامعه و در ارتباط باالگوهای اجتماعی مطروحه به این دلیل بوده است که کنشهای اجتماعی زنان و به صورت مستقل موردتوجه قرار گیرد،گفتمانی که میتواند خود را با بازسازی ناسازگاریهای گفتمانی در جامعه شکل دهد."