چکیده:
موضوع پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان و نوع استفاده از اینترنت در رابطه با سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1387بود. برای اجرای این پژوهش نمونهای با حجم 250 نفر دانشآموز (126 دختر و 124 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشهای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومی فرم 28 سؤالی گلدبرگ و هیلدگ (1979)، پرسشنامه استفاده از اینترنت المتریف(2000) و پرسشنامه محقق ساخته(1387)، استفاده شد. در این پژوهش از معدل ترم اول دانشآموزان سال دوم دبیرستان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون شفه و آزمون T مستقل استفاده شد. نتایج این تحلیل نشان داد که بین میزان و نوع استفاده از اینترنت با عملکرد تحصیلی رابطه معکوس معنیدار وجود دارد و همچنین بین میزان و نوع استفاده از اینترنت با سلامت روان همبستگی معکوس معنی داری دیده میشود، اما در این پژوهش تفاوتی بین دو جنس در میزان و نوع استفاده از اینترنت مشاهده نشد. به طور کلی پژوهش حاضر نشان داد با افزایش میزان استفاده از اینترنت عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان کاهش مییابد و نیز هر چه افراد استفاده ارتباطی و تفریحی بیشتری با اینترنت داشته باشند عملکرد تحصیلی و سلامت روان آنها کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"دول 6:آزمون تعقیبی شفه برای سنجش تفاوت میانگین میزان استفاده از اینترنت در رابطه باعملکرد تحصیلی دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تعقیبی شفه نشان میدهد تفاوت موجود در عملکرد تحصیلی افرادی است که بهمیزان متوسط از اینترنت استفاده میکنند یعنی(2 تا 3 ساعت)و کسانی که به میزان زیادی بااینترنت کار میکنند یعنی(4 تا 7 ساعت)این تفاوت در حد 1/33 است که با اطمینان 0/95- p معنیدار است.
دول 9:آزمون تعقیبی شفه برای سنجش تفاوت میانگین میزان استفاده از اینترنت با سلامت رواندانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تعقیبی شفه نشان میدهد اضطراب در میان کسانی که بهطور کم با اینترنت کارمیکنند با افرادی که به میزان زیاد با اینترنت کار میکنند تفاوت دارد که این تفاوت معنیداراست(0/03- gis ).
دول 10:میزان همبستگی بین نوع استفاده از اینترنت و زیر مؤلفۀ علائم جسمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بنابراین،میتوان گفت فرضیۀ 4 دربارۀ سه مقولۀ مورد استفاده از اینترنت یعنی استفادۀآموزشی،پژوهشی،و تفریحی با علائم جسمانی مورد تأیید نیست؛اما بین استفادۀ ارتباطی ازاینترنت و سلامت جسمانی همبستگی وجود دارد.
دول 13:میزان همبستگی بین نوع استفاده از اینترنت و زیرمؤلفۀ افسردگی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بنابراین،میتوان گفت با توجه به فرضیۀ 4 بین دو متغیر کارکرد ارتباطی و کارکردتفریحی با افسردگی در دانشآموزان همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد.
دول 16:آزمون t برای سنجش تفاوتها میانگین نوع استفاده از اینترنتمیان دانشآموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود)میانگین میزان استفادۀ آموزشی از اینترنت در میان دختران 9/30 و در میان پسران 8/81 بهدست آمده است."