چکیده:
مبانی تقسیمبندی و مرزبندی در تفکر اسلامی و فقه سیاسی، عقیده است و بر این اساس، جهان به دو قلمرو دارالاسلام و دارالکفر / دارلشرک تقسیم میشود. از سوی دیگر، در جهان معاصر، ممالک اسلامی به دهها کشور جداگانه تقسیم شدهاند. چگونگی سازگارکردن این تقسیم بالفعل عالم اسلام به دولتهای ملی با اندیشه امت واحده اسلامی، ذهن بسیاری از پژوهشگران و احیاگران اسلامی را مشغول کرده و برای آن راهحلهایی ارائه شده است. از دیدگاه امام خمینی، استراتژی وحدت اسلامی میتواند راه حل این معضله باشد. به نظر امام، اگر مسلمین عالم، به ویژه با شنیدن پیام الهامبخش انقلاب اسلامی ایران از «خواب» بیدار شوند و اختلافات جزئی و فرقهای خویش را به کناری بنهند و حکومتی مبتنی بر احکام و حقایق اسلامی ایجاد کنند، به واسطه شباهت در احکام و قواعد و قوانین و اهداف و استراتژی این دول و ممالک، قراب و رابطهای چنان نزدیک بین آنها برقرار میشود که موجودیت جدیدی پدید میآید و گویی حکومتی واحد بر سراسر عالم اسلامی حاکم میشود.
The principles of classification and the boundaries of Islamic thought and political jurisprudence is drawn based on belief and accordingly، the world is divided in two territories Darulislam (land of Islam) and Darulkufr (land of infidelity). On the other hand، in the contemporary world، the Islamic countries are divided into too many nations. The way of compatibility between this division and the Islamic United Ummah has attracted the attention of many Muslim thinkers and they have offered some solutions to this dichotomy. Imam Khomeini believes that Islamic Unity is the solution for this problem. For him، if the Muslims throughout the world، inspired by the Islamic Revolution، are awaken (and acquire the Islamic truth) and put aside the minor and sectarian differences and establish an Islamic government، due to the proximity of their beliefs، rules and purposes such a close relationship will appear among them that a new entity will emerge as if only one government rules in the Muslim World.
خلاصه ماشینی:
دیالکتیک امت و ملت در آراء امام خمینی(ره) تاریخ دریافت:1389/2/8 تاریخ تأیید:1389/3/27 محمد علی قاسمی* کیده {IBمبانی تقسیم بندی و مرز بندی در تفکر اسلامی و فقه سیاسی،عقیده است و بر ایناساس،جهان به دو قلمرو دار الاسلام و دارلشرک تقسیم میشود.
به نظر امام،اگر مسلمین عالم،به ویژه با شنیدن پیامالهام بخش انقلاب اسلامی ایران از«خواب»بیدار شوند و اختلافات جزئی و فرقهایخویش را به کنار بنهند و حکومتی مبتنی بر احکام و حقایق اسلامی ایجاد کنند،بهواسطه شباهت در احکام و قواعد و قوانین و اهداف و استراتژی این دول و ممالک،قراب و رابطهای چنان نزدیک بین آنها برقرار میشود که موجودیت جدیدی پدیدمیآید و گویی حکومتی واحد بر سراسر عالم اسلامی حاکم میشود.
امام خمینی(ره)،به عنوان یکی از پرنفوذترین و مؤثرترین شخصیتهای اسلامی،که بانینظام سیاسی اسلامی و طرفدار صدور پیام انقلاب به همۀ عالم و علی الخصوص دنیای اسلامبود،علی القاعده باید راهکار و استراتژی مشخصی برای حل این معضلۀ فکری و ابهام داشتهباشد.
درخصوص نگرش سوم هم بایدتوجه داشت که امام خمینی(ره)،فقط مسلمانان را مخاطب قرار نمیدادند و اگر اصرار و تأکیدایشان را بر مفهوم مستضعفین در نظر بگیریم و توجه کنیم که این مفهوم اعم از مسلمین است،روشن میشود که در افق نگاه امام خمینی(ره)،صرف وحدت جهان اسلامی وجود نداشته وبه عرصههای دیگری هم میاندیشیدند.
به این ترتیب،در نگرش امام خمینی(ره)،صدور انقلاب،همبرای مسلمین است و هم برای غیر مسلمین مستضعف تا آنان هم داخل در اسلام شوند و امت اسلامی متحد،به صورتی گستردهتر و عظیمتر به وجود آید.