چکیده:
علوم انسانی اسلامی و بومی در گرو بهره برداری از فلسفه اسلامی به جای فلسفه های غربی است. حکمت متعالیه، از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی برخوردار می باشد. علوم و مطالعات امنیتی، در سال های اخیر، در کشور ما از رونق خوبی برخوردار شده، اما تلاش درخور توجهی برای طرح مباحث امنیتی، با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی، به ویژه حکمت متعالیه، صورت نگرفته است. هدف مکتوب حاضر، ارائه کاربردها و وجوه امنیتی انسان شناسی چهار تن از حکمای حکمت متعالیه؛ یعنی صدرالمتالهین، علامه طباطبایی، امام خمینی و استاد مطهری است. مدعای مقاله این است که بر اساس مبانی حکمت متعالیه و به ویژه، مبانی انسان شناختی که در این مقاله محور بحث و بررسی ماست، به جای علم امنیت، باید از «علوم امنیتی» سخن بگوییم. بر این اساس، از سه الگوی متعالی، متعارف و متدانی در حوزه مباحث امنیتی یاد شده است.
Development of Islamic and indigenes a human science is subject to use the Islamic philosophy rather than the Western philosophy. In this way، the Transcendent Wisdom has an excellent capacity. Recently، the security studies has been remarkably developed inIran، however، there has been no acceptable efforts to study security through the prism of Islamic philosophy and specially Transcendent Wisdom. This paper aims at introducing the security uses of anthropology based on four masters of Transcendent Wisdom، namely، Sadra، Tabatabai، Imam Khomeini and Motahari. And the author argues that based on the foundations of Transcendent Wisdom and specially the anthropological aspects which are studied in this paper، instead of Science of Security we should refer to Security Sciences، as with any anthropology، a special science of security can be developed and that is why there are three relevant patterns including، Transcendent، Customary and Low one.
خلاصه ماشینی:
شماره مسلسل 50 قدمه این مقاله با هدف تبیین برخی ابعاد کاربردی انسانشناسی حکمت متعالیه در حوزه مباحثامنیتی به رشته تحریر درآمده است.
برای تحقق هدف مذکور،بررسی مباحث انسانشناسی صدر المتألهین،مؤسس حکمتمتعالیه،علامه طباطبایی و امام خمینی از صاحبنظران معاصر در حکمت متعالیه،که صاحبدو مشرب در این حکمت هستند و شاگرد مشترک این دو حکیم،یعنی استاد مطهری انتخابشده است.
این در حالی است که مکتب امنیتی ایدهآلیستها،که به لحاظ انسانشناسی از کانت متأثراست و انسان را موجود عاقل و نیکاندیش میداند،معتقد است اصل در این جهان بر صلح وامنیت است و انسانها همانطور ه توانستهاند بردهداری را ریشهکن کنند،میتوانند جنگ وناامنی را نیز از بین ببرند.
در این مقاله،نگارنده تفلاش کرده است برای نخستین بار،انسانشناسی حکمت متعالیه رادر حوزه مباحث امنیتی به کاربرد و ابعاد و زوایای آن را کندوکاو و تحلیل نماید.
دول(1):کاربردهای امنیتی انسانشناسی صدر المتألهین ردیف/نوع انسان/تمثیل/وجوه امنیتی/1انسانی که فقط حواسش فعال است/پروانه کرم/تهدید را نمیشناسد.
هدف امنیت:بقای دنیویکارگزار امنیت:عاقل سکولار سطوح امنیت:دنیوی محسوس و نامحسوس منابع امنیت:منابع بشری/سخت و نرم مکتب امنیتی:امنیت متعارف/غیر دینی و سکولاریستی یا متدانی و ضد دین /5انسانی که حواس،خیال(حافظه)،واهمه و قوه عاقله عاجله و آجلهاش فعال است(عاقل متعالی)/تهدیدات دنیوی و اخروی را درک میکنند.
از نظر ایشان،به لحاظ آفرینش،غیر از عقل،سه نیروی دیگر در انسان وجود دارد:یکی نیروی شهوت،که تمایلات حیوانی انسان توسط این قوه پشتیبانی میشود.
بر این اساس،در حوزه الگوها و مکاتب امنیتینیز سه الگو استنباط میشود:اول،الگو و مکتب امنیتی متعالی،که بقای ابدی انسان در کانون&%05013RTMG050G% توجه آن است که جز در«لقا»و«قرب الهی»تحقق نمییابد.