خلاصه ماشینی:
"روانشناسان سازمانی به تلاش ارادی بهعنوان(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 1:عناصر هوش سازمانی انرژی اعضای سازمان برای رسیدن به سطح بالاتر از آنچه کهقرار است انجام شود اشاره دارند.
بهطور کلی مولفههای هوش سازمانیرا میتوان در شکل مفهومی 2 نشان داد: مدیریت دانش یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت این است که چگونهنسل جدید سازمانهای هوشمند ایجاد شود که بهطور خاصبرای اقتصاد دانشمحور طراحی شده باشد.
سازمان هوشمند،رویکرد کلگرا را برای مدیریت دانشاتخاذ میکند که در آن بهطور موفقیتآمیزی دانش ضمنی،قانونمحور و فرهنگی در تمام سطوح سازمان ترکیب میشود،بهطوریکه دانش فنی،در فرهنگ سازمانی توسعه داده میشودتا بینش مشترک و هدف عمومی را برانگیزد.
طبق تجزیه و تحلیل آنان،هوش سازمانی بهوسیلهسه صفت ضروری زیر تعیین شده است: -دسترسی به دانش و اطلاعات(متصل شدن):متصلشدن به این معنی است که منابع اطلاعاتی،رسانه،مکان وکاربران به گونهای به هم متصل شدهاند که اطلاعات میتواندتسخیر و قابل دسترس در زمان و مکان درست برای کاربرانحقیقی باشد.
اماتکنولوژی اطلاعات به سازمانهای مسطح امکان میدهد کهاز دانش کارکنان برای عملیاتی کردن مدیریت بهطور مستقیم،سریع و اثربخش استفاده کنند.
این چهار کلید اگر بهطور هوشمنداستفاده شود،وسایل حرکت سازمان به سمت سطوح بالاترهوش جمعی را بهطور پیوسته فراهم میآورد و دیدگاه اجراییقدرتمندی برای رابطه بین مدیریت دانش و هوش سازمانیایجاد میکند.
-جوامع همزیست(گروههای ذینفع):گروههای بحثالکترونیکی و دیگر مکانیسمهای ایجاد جوامع گروهی آشکارابر هدف عمومی متمرکز هستند و بهوسیله رهبران متفکر و(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 4:دیدگاه اجرایی برای هوش سازمانی و مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)بانفوذ ایجاد میگردند."