خلاصه ماشینی:
"محیط پویا و رقابتی سبب شده است تا منبعایجاد دانش تنها در درون سازمانها قرار نداشته باشد،بلکهبرونسپاری فعالیتهای سازمانی به شرکتهای مشاوره سببشده است بخش عظیمی از دانشهای سازمانی در خارج ازسازمان شکل گرفته و ایجاد شوند،این روش در کنار مواردیهمچون ادغامها و خریدهای سازمانی،خرید تکنولوژی ودانش آماده یکی از مهمترین منابع کسب دانش در سازمان راشکل میدهند.
از دید صاحبنظران عمده روشهای نشر دانش عبارت ازموارد ذیل هستند: -تبادل دانش بین کارکنان -تبادل دانش بین بخشهای مختلف -مدیریت گردش کار -مدیریت ارتباطات و مکاتبات -سیستم مدیریت اسناد و اطلاعات -گروههای کاری دانشی -سوال و جواب و آموزشهای داخلی حرکت به سمت سازمانهای دانشمحور باتوجه بدانکه هدف اصلی توسعه استراتژیک منابعانسانی،پرورش و توانمندسازی کارکنان و منابع انسانیسازمان به نحوی است که سازمان را در رسیدن به اهدافاستراتژیک خود و ماموریت سازمانی یاری رساند،بنابراینبه دنبال آن هستیم تا با استقرار سیستمهای دانشی در سازماندر سطح اول و سپس حرکت از سمت جایگاه فعلی سازمانیبه سمت سازمان دانشمحور در سطح نهایی،موجبات آننوع از یادگیری سازمانی را فراهم گردانیم که باهمافزایی درتلاشهای صورت گرفته،ما را به مقصود خود برساند.
بااین حال اعمال مدیریت دانش بهتنهایینمیتواند در فضای امروزی کسبوکار و رقابتها موثر باشد،لازم است تا سازمانها تغییراتی بنیادین را در فلسفه وجودیخود ایجاد نمایند و به سمت فلسفههای سازمانی حرکت کنندکه دانشمحور اصلی آنها است،بدین ترتیب نهتنها دانش بهعنوان روحی جاری در بستر سازمان همواره ناظر به فعالیتهاو اقدامات سازمانی است بلکه توانمندی کارکنان در استفاده ازاین دانش پویا و جاری راهگشای ایجاد آن دسته از مزیتها وشایستگیهایی خواهد بود که سازمانهای دیگر کمتر از آنبرخوردار هستند."