خلاصه ماشینی:
"حال اگر اتفاقا فرهنگ دو زبانۀ موجود معنای صحیحی برایآن کلمۀ لازم در جمله ارائه نکند تکلیف چه خواهد شد؟(واقعیت آناست که،بسیاری از فرهنگهای دو زبانه تنها یکی دو معنا برای لغاتانگلیسی ارائه میکنند)اگر هیچ تعریف مفیدی در فرهنگ مورداستفادۀ دانشآموزان پیدا نشود یک حقیقت مهم روشن شده است،وآن اینکه:بعضی از فرهنگها بسیار ضعیفاند ولی فرهنگهای مفیدتراز آنها نیز وجود دارند.
علاوهبر دوتعریف داده شده میخوانیم که: áásome thing gained'' áásome thing gained as return for work or service'' وبرای روشن کردن این معنی فرهنگ جملۀ زیر را آورده است: ááHe will expect some reward after working sp hard'' کارآئی جملات نمون(که معمولا در تمام فرهنگهای انگلیسییافت میشوند)غالبا از خود تعاریف در تصریح معانی بیشتر است.
برای روشن کردن ایننقشها،جملات نمونهای مانند آنچه که در زیر میآید در اختیار کلاسقرار خواهیم داد: That is a safe place to swim You can swim safely there برای توسعۀ لغات در سطح پیشرفته شایسته است دانشآموزانبا خانواۀ لغات آشنا شوند(مثلا دو خانوادۀ safe,safely,save,safety dead,die,death )در عین حالباید شیوۀ استفاده از اعضای خانوادۀ لغت را با دقت و احتیاط بهمحصلین یاد دهیم.
باید به محصلین یاد داد که: *جملهای را که دارای کلمهی ناآشنا است مورد بررسی قراردهند *صفحهی مورد نیاز خود در فرهنگ را پیدا کنند *نمادها و اختصارات موجود در فرهنگ را تفسیر کنند *در میان معانی مختلف به انتخاب روشن بینانه بپردازند.
چگونه میتوانید ازپاراگراف زیر در درسی برای حصول به این مقصود استفاده کنید؟چهکلماتی در پاراگراف احتمالا برای محصلین دوره عالی ناآشناخواهد بود؟چه کلماتی را میتوانند از متن،بدون آنکه آنها را درفرهنگ پیدا کنند،بفهمند؟چطور میتوانید آنها را برای یافتن کلماتیکه باید از فرهنگ پیدا کنند تعلیم دهید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)"