خلاصه ماشینی:
"تفاوتهای یادگیریزبان دوم درکودکان و بزرگسالان 2 :حوزه انفعالی55 به لحاظ اینکه رشد و فراگیری زبان بطور قابل ملاحظهای باعواطف و روحیات افراد بشر سرو کار دارد،بناچار برای اطلاع بیشتراز چگونگی این ارتباط مروری بر مسائل حوزه انفعالی خواهیمداشت.
-عوامل شخصیتی متغیرهایی که در رابطه با ابعاد مختلف شخصیت انسان بهنوعی در فراگیری زبان دوم موثرند فراوان هستند اینکه شخص نسبتبه خود و دیگران چه احساس و چه شناختی دارد،از نظر شخصیتیفردی است خجول و منزوی یا برعکس برونگرا و به اصطلاحاجتماعی،آیا او به اندازۀ کافی دردپذیر57است تا برای رفع حاجاتدیگران-که ممکن است به ملیتها و فرهنگهای بیگانه ارتباط داشتهباشند-زبان آنها را بیاموزد؟اساسا انگیزۀ او برای فراگیری زباندوم چیست؟و بسیاری از متغیرها که بحث درباره آنها ضرورتا دانشوسیع روانشناسی میطلبد در این مقوله جای میگیرند.
در اینمورد سؤالاتی چند بدین صورت به ذهن متبادر میشود:آیا مکانیزمیادگیری زبان دوم مشابه مکانیزم یادگیری زبان اول است؟آیا کودکانکه دو زبان را همزمان یاد میگیرند،از استراتژی مشابهی برای اینکاراستفاده میکنند؟اساسا آنها وقوفی به دو زبانگی خود دارند؟ قدر مسلم این است که رشد زبان اول در کودکان بخش مهمیاز رشد عمومی آنها را تشکیل میدهد.
آنچه از دیرباز مورد بحث دانشمندان بوده است ایناست که:آیا زبان مادری میتواند مانعی بر سر راه یادگیری زبان دومباشد؟ یا اینکه به عنوان عاملی مثبت در جهت تسهیل امر فراگیریزبان دوم بکار گرفته میشود.
از سوی دیگر،عدهای به جنبه مثبت تداخل نظر دارند وبراساس آزمایشهایی نشان دادهاند که نه تنها زبان مادری عاملیبازدارنده نمیباشد،بلکه میتواند در روند یادگیری زبان دوم نقشمهمی نیز داشته باشد."