چکیده:
انسان ها در طول تاریخ همواره به دنبال رسیدن به نجات و سعادت ابدی بوده اند و از آن به تعابیر مختلف یاد کرده اند . هندوان نیز در پی اعتقاد به آموزه تناسخ وکرمه، این هدف را مترادف با مکشا یا نجات از چرخه سمساره و کرمه دانسته اند که روح در این حالت به اتحاد غایی با برهمن می رسد و می تواند سعادت و زندگی جاوید را تجربه کند . در این میان، اندیشمندان مکتب بهکتی با تکیه بر تعالیم بهگودگیتا (یکی از کتب مقدس هندو )، تفاسیر مختلفی را از راه های رسیدن به مکشا و چگونگی این جایگاه بیان کرده اند. این نوشتار بر آن است تا ضمن معرفی مکشا و انواع گوناگون آن ، مختصری از دیدگاه ها و نظرات شخصیتهای برجسته مکتب بهکتی همچون رامانوجه ، نیمبارکه ، مدهوه ، ولبهه ، کبیر و نانک را ارائه دهد.
Eternal deliverance and salvation has been searched and undergone various expressions by human beings during the different ages of history. In Hinduism، According to doctrine of rebirth and karma، this goal is identical with mokša or liberation from cycle of samsāra and karma; by which spirit can reach ultimate unity with Brahman and experience the eternal life and deliverance. Bhakti thinkers have expressed different interpretations of acquiring mokśa and quality of this station by relying on teachings of the Bhagavadgitā- one of the sacred Hindu books. We intend to introduce mokśa، its various kinds، and opinions of some dominant thinkers of Bhaktī School such as Rāmānuja، Nimbārka، Madhva، Vallabha، Kabīr and Nānak.
خلاصه ماشینی:
هندوان نیز در پی اعتقاد به آمـوزٔە تناسـخ وکرمـه ، ایـن هـدف را مترادف با مکشا یا نجات از چرخۀ سمساره و کرمه دانسته اند که روح در این حالت به اتحاد غایی با برهمن می رسد و می تواند سعادت و زندگی جاوید را تجربـه کنـد.
A. F, " mokşa", The Encyclopedia of Religion & Ethics , vol.
» رامانوجه "جیون موکتی " را رد می نماید و بر این باور است کـه بـا داشـتن 4 کرمه و بدن مادی ، نجات امکان پذیر نیست .
در ایـن مرحله ، بهجت و سعادت روح نجات یافته ، کاملا شبیه به برهمن مـی شـود، شکل پروردگار را به خود می گیرد، و با او یکی می شود.
in Sacred Books of the Hindus ( Vol. 14 ) by Bahadur sri chand vasu , 1916, Reprinted by AMS press , New york 1974 ; Quoted by Klaus K.
او بیان مـی کنـد که یگانگی در این جایگاه مانند مخلوط شدن شیر با آب است ٢ کـه اجـزای 3 سازنده آن ، هویت خود را از دست نمی دهند.
گیتا نیز مانند اوپنیشادها، بر این باور است که در این حالت ، روح نجات یافته شبیه ذات الوهی مـی شـود و بـه اسـتغراق نمی رسد.
− Editor: Bowker, John, The Oxford Dictionary of World Religion , New York , Oxford University Press , 1997.
− Radhakrishnan, S, Indian Philosophy, 2 vols, George Allen and Unwinltd and New York: Humanities Press Inc. 1969.
A. F, "Mokşa", The Encyclopedia of Religion & Ethics, James Hastings (ed),vol.