چکیده:
هدف اصلی مطالعه حاضر ، دستیابی بر ارتباط بین جو سازمانی و روحیه دبیران بود. ضمن آن که مقایسه روحیه معلمان و جو سازمانی حاکم بر مدارس دولتی و غیردولتی و ارتباط متغیرهایی چون جنس، سن، سابقه سنوات خدمت، مدرک تحصیلی با روحیه دبیران از دیگر اهداف مطالعه بود. برای دستیابی به اهداف مذکور ، 202 نفر از معلمان مدارس دولتی و 100 نفر از معلمان مدارس غیردولتی با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. این آزمودنی ها به پرسش نامه محقق ساخته جو سازمانی هوی و سیبو و پرسش نامه مخصوص سنجش روحیه دبیران پاسخ دادند. روش پژوهش از نوع همبستگی و علی ـ مقایسه ای بود و اطلاعات به صورت انفرادی و در محل مدرسه جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که روحیه دبیران مدارس غیردولتی بالاتر از روحیه دبیران مدارس دولتی است. همچنین، روحیه دبیران در مدارس با جو سازمانی باز از مدارس با جو غیرمتعهد بالاتر است. بین روحیه دبیران با رفتار حمایتی مدیر و رفتار هشیارانه و معتمدانه معلمان، همبستگی مستقیم وجود دارد، اما روحیه دبیران با رفتار دستوری و محدود کننده مدیر و رفتار غیر معتمدانه معلمان، همبستگی منفی دارد. ضمن آن که روحیه دبیران با مدرک تحصیلی آنها نیز مرتبط است. همچنین جو سازمانی در مدارس غیردولتی با مدارس دولتی متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
ضمن آنکه مقایسۀ روحیۀ معلمان و جوّ سازمانیحاکم بر مدارس دولتی و غیر دولتی و ارتباط متغیرهایی چون جنس،سن،سابقۀ سنوات خدمت،مدرک تحصیلی با روحیۀ دبیران از دیگراهداف مطالعه بود.
پیشوا(1378)نیز در مطالعۀ خود نشان داده است که بین جوّ سازمانی و تعهد دبیران،همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد.
پژوهش رضایی قندفروش(1378)که به منظور مقایسۀ بررسی رابطۀ جوّ سازمانی ومقاومت در برابر تغییر در دبیرستانهای دولتی و غیر دولتی شهر تهران انجام شده است،نشانداد که بین جوّ سازمانی و مقاومت در برابر تغییر رابطهای وجود ندارد.
از مطالعات انجام شده دربارۀ جوّ سازمانی و روحیۀ دبیران میتوان نتیجه گرفت که بینجوّ سازمانی با روحیۀ دبیران،ارتباط وجود دارد و در مدارس دخترانه و مدارس غیر دولتی،جوّ باز،بیشتر حاکم است.
با توجه به نتایج مطالعات انجام شده،دستیابی بر ارتباط بین روحیۀدبیران با جوّ سازمانی مدارس اولین هدف و مقایسۀ روحیۀ دبیران و جوّ سازمانی دبیرانمدارس دولتی با غیر دولتی دومین هدف مطالعه و سومین هدف آگاهی بر متغیرهای مرتبط باروحیۀ دبیران بود.
چون در مطالعۀ حاضر،نوع مدرسه(دولتی-غیر دولتی)یکی از متغیرهای اصلی پژوهشمحسوب میشود بنابراین،پیشبینی شده بود که بین جوّ سازمانی مدارس دولتی با مدارسغیر دولتی تفاوت معنیدار وجود دارد.
نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که بین جوّ سازمانیمدارس دولتی و غیر دولتی در عوامل ششگانۀ جوّ سازمانی تفاوت وجود دارد.
این یافته نه تنها با مطالعۀ زهراکار(1375)همخوانی دارد که بازتر بودن جوّ سازمانی مدارس غیر دولتی از مدارس دولتی را نشانداده بود،بلکه با مطالعۀ رضایی قندفروش(1378 ص 50-51)نیز همخوانی نشان میدهد.
ثابتی،ز،(1379)،بررسی رابطۀ بین جوّ سازمانی با روحیۀ معلمان مدارس ابتدایی شهر قم،پایاننامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران.