خلاصه ماشینی:
"اگر چه در امریکا موسساتحسابرسی که شرکتهای سهامی عام رارسیدگی میکنند،هم اکنون توسط هیئتنظارت مستقل دولتی نظارت میشوند،موسسات حسابرسی که سایر شرکتهارا حسابرسی میکنند،همچنان طبقبررسی همپیشگان جامعه حسابدارانرسمی نظارت میشود،به علاوه،حرفهحسابداری در بسیاری از کشورها مثلانگلستان و استرالیا همچنان شبیه سابقو خود کنترل باقی مانده است.
از سال 2004 به بعد،کلیهموسسات حسابرسی که گزارش حسابرسیمنتشر مینمودند،باید تحت نظارت هیئتنظارت بر حسابداری شرکتهای سهامی عامقرار میگرفتند،که این نهاد به شکل ادواریبازرسیهایی را برای مشخص کردن کیفیتحسابرسی موسسات انجام میدهد.
رهنمود شماره 8 جدید و رهنمودی کهتوسط کمیسیون اروپا در سال 2008 باعنوان«توصیههایی در خصوص تضمینکیفی حسابرسان در موسسات حسابرسیکه به رسیدگی شرکتهای سهامی عاممیپردازند»،منتشر شد،الزام میدارندکه بازبینی کیفیت حسابرسی برایدورههای شش ساله صورت گیرد و لیکناین دوره برای موسساتی که به حسابرسیشرکتهای سهامی عام میپردازند،به سهسال کاهش یافته است.
مثلا این قانون جرائمحقوقی سنگینی برای مدیرانی که مرتکبگزارشگری مالی گمراهکننده میشوند،در نظر گرفته است به طوری که بازرسانهیئت نظارت میتوانند حسابرسان متخلفو مشتریان آنها را به کمیسیون بورس واوراق بهادار و یا واحد قضایی معرفی کنند (Defond,2009) .
آنها نشان دادند که عدمموفقیت هیئت نظارت در مورد اطلاعاتیخاص به خصوص ضعفهایی که درزمینه کنترل کیفیت و رتبهبندی موسسهحسابرسی وجود دارد،دلیلی بر این استکه موسسات حسابرسی گزارشهای بازرسیرا نمیپسندد.
"همچنین سایرپژوهشگران فقدان شفافیت اطلاعات در گزارشات هیئت نظارت را مورد انتقاد قرارداده و معتقدند با تأکیدی که امروزه بر افشایکامل توسط شرکتهای دولتی وجود دارد،وجود اطلاعاتی محرمانه باعث میشود تااعتماد سرمایهگذاران به گزارشهای هیئتنظارت به عنوان کنترلکننده جدید حرفهحسابرسی کاهش پیدا کند."