چکیده:
در منابع نظری و عملی سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری مجموعهای از نظریهها، چارچوبها و ابزارها برای تدوین سیاستهای ملی علم، فناوری و نوآوری هستند که از جنس یک برنامة تحول در سطح کلاناند. با این همه، مرور این منابع نشان میدهد که نمیتوان چارچوبی مفهومی برای یکپارچه کردن این مجموعه از ابزارها یافت. این مقاله با بررسی مسئلة برنامة ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری، به عنوان یک برنامة تحول در سطح کلان و با روش پژوهش بینرشتهای، میکوشد تا چارچوبی مفهومی از ترکیب این مجموعه نظریهها و روشها پیشنهاد کند. این چارچوب مفهومی بر پایة مراحل تدوین یک برنامة تحول و جایابی نظریهها، چارچوبها و ابزارهای موجود این حوزه در قالب مراحل یادشده شکل گرفته و از نظریات برخی از خبرگان سیاستگذاری علم و فناوری کشور استفاده شده است. سپس بر اساس این چارچوب، روشی برای تدوین نقشة جامع علمی کشور ایران بهمثابة مصداقی از برنامههای ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری تدوین شده است. در نهایت، موضوعاتی برای پژوهشهای آینده در زمینة سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری پیشنهاد شدهاند.
The theoretical and empirical literature in the filed of Science، Technology and Innovation Policy Studies (STIP) contains a variety of discrete concepts، frameworks and techniques for policy making. However، an integrative framework is lacking that can guide practitioners as to how to use the research findings in a real context. This paper tries to fill the gap through probing the practical problem of formulating a national science، technology and innovation strategy using an inter-disciplinary (integrative) research method. The proposed conceptual framework is based on positioning the existing concepts، frameworks and techniques in a change management program. Application of this integrative framework is investigated for developing such a national strategy in Iran and future research opportunities in science، technology and innovation policy are suggested.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)سال اول،شماره 3،پاییز 1387 صلنامه علمی-پژوهشیسیاست علم و فناوری پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور(برنامه ملی توسعه علم،فناوری و نوآوری) بهزاد سلطانی*1؟؟؟،مهدی کیامهر 2؟؟؟ 1-استادیار دانشکده مهندسی مکانیک،دانشگاه کاشان 2-دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم،فناوری و نوآوری دورۀ مشترک دانشگاه صنعتی شریف و SPRU کیده {IBدر منابع نظری و عملی سیاستگذاری علم،فناوری و نوآوری،مجموعهای از نظریهها،چارچوبها و ابزارها برای تدوین سیاستهای ملی علم،فناوری ونوآوری هستند که از جنس یک برنامۀ تحول در سطح کلاناند.
از منظر تدوین برنامۀ ملی توسعۀ علم فناوری و نوآوریضعفها و توانمدیهای زیر در این چارچوب وجود دارند: 1-باید توجه کرد که سیستم نوآوری،نظریهای رسمی نیست؛یعنی این که فرضیههای مشخصی را در مورد ارتباطات علی ومعلولی میان متغیرهای موجود در مدل فراهم نمیکند،بنابراین بایدآن را یک رویکرد یا چارچوب نظری نامید که میتوان از آن درشناخت تحولات نوآوری بهره برد.
بنابراین،پروژهای با عنوان یکپارچهسازی تعریف میشود تا:(1)یکپارچگیبرنامهها و اهداف ترسیم شده در هریک از زیربخشهای سند ملیتوسعۀ علم و فناوری پدید آید؛(2)راهنمایی و مشاورۀ لازم به گروههایداخلی برای انتخاب روشهای مناسب و سازگار انجام گیرد؛(3)گروهی بر کار نظارت داشته باشند که چندین بار این نوع سندها را تهیهکرده باشند و نکات مدیریتی مورد نیاز را برای موفق شدن آن اعمال کنند؛(4)برنامۀ اجرای نقشۀ جامع علمی کشور را که معادل بخش برنامهریزیعملیاتی در مدیریت راهبردی است،تهیه کنند؛و(5)هماهنگی وارتباطات میان پروژهها را برقرار کنند."