چکیده:
امروزه از رویکرد نظام ملی نوآوری (NIS)، جایگاه علم و دانش به طور عام و نقش علوم مهندسی و فناوری به طور خاص در توسعه و سرآمدی ملی، حیاتی و بارز است. برای ارتقای فعالیت های پژوهشی و تولید علم از یک سو باید راهبردهای اثربخش براساس شرایط و عوامل درونی و بیرونی، طراحی و پیاده سازی شود. از سوی دیگر، تحقق و توسعه راهبردها و کارامدی آن ها در صحنه عمل، بدون ارزیابی مستمر و بدون مداخله نظام مند و آگاهانه، امکان پذیر نمی باشد. اجرا و ارزیابی بخش هایی از فرایند برنامه ریزی هستند که هر چه اجرا و پیامدهای آن با دقت ارزیابی گردد به همان نسبت، یادگیری برای تصمیم سازی، توسعه اقدامات اصلاحی و حرکت آگاهانه، افزایش می یابد. در این مقاله، راهبردهای اصلی پژوهش و تولید علم در علوم مهندسی و فناوری بر مبنای الگوی عمومی مدیریت راهبردی با تکیه بر پیمایش از طریق مبانی راهبردها و سنجش معیارهای اصلی، تحلیل شده است. بر پایه نتایج این پژوهش، وضعیت راهبردهای تولید علم در علوم مهندسی و فناوری در حد متوسط ارزیابی شده است. از این رو، ارتقای وضعیت راهبردهای پژوهش و تولید علم نیازمند حرکت نظام مند و متعهدانه برای مدیریت، ایجاد ساختارها و شرایط عملیاتی موثر، ترویج راهبردها و اختصاص منابع، امکانات و اعتبارات مناسب و مکفی است.
Nowadays، science and knowledge especially technologic-engineering discipline play a strategic and vital role in national innovation system (NIS)، national development and growth. With increasing importance of science and knowledge in national development and excellence، it is vital to compile and enforce science production strategies to utilization of potentials and advantages of knowledge and technology. Obviously، it is not possible to achieve and promote science production strategies (with taking to consideration the internal and external variable factors and their effectiveness in actual situations) without continual evaluation and disciplinary and carefully evaluated intervention. The implementation and evaluation are significant elements of planning process. Better implementation and more carefully evaluation will result in more learning. In this article، main research and science production strategies for engineering and technology sciences (discipline) is evaluated based on a field study with two approaches of strategy-making process and test and evaluation of criteria. Based on the research results، status of science production strategies in technologic-engineering discipline is estimated average. This dictates more efforts and commitment for upgrading of research and science production strategies status in aspects of design، management، implementation، monitoring and promotion.
خلاصه ماشینی:
"-تحلیل وضعیت راهبردها بر اساس الگوی توسعه داده شده برای تحلیل وضعیت راهبردها،نتایجتحلیل راهبردهای پژوهش و تولید علم در علوم مهندسی و فناوریدر دو بخش اصلی 1-نتیجه تحلیل بر پایه مبانی راهبردها؛2-نتیجهتحلیل بر پایه سنجش معیارهای اصلی،به شرح زیر تحلیل شدهاست[18]: -1 نتیجه تحلیل بر پایه مبانی راهبردها(رویکرد اول) مطابق روششناسی پژوهش و نتایج آزمونهای انجام شده،با 95%اطمینان،میانگین دیدگاههای جامعه آماری در زمینه وضعیت نقاطقوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای پژوهش و تولید علم درعلوم مهندسی و فناوری دارای اختلاف معنیدار با ارزش آزمون(حد متوسط)میباشد(جدول 7).
همچنین بر اساس اطلاعات جدول 9،از نظرجامعه آماری میزان فراهم بودن ساختارها و شرایط لازم(معیار 1)،میزان هماهنگی با تغییرات و تحولات ملی و بین المللی(معیار 4 ومیزان دستیابی به هدف تولید علم و پیامدهای اجرای این راهبرد(معیار 5)چندان مناسب ارزیابی نشده است.
بر اساس اطلاعات جدول 9،از نظر جامعه آماریمیزان فراهم بودن ساختارها و شرایط لازم(معیار 1)،میزان هماهنگیبا تغییرات و تحولات ملی و بین المللی(معیار 4)و میزان دستیابی بههدف تولید علم و پیامدهای اجرای این راهبرد(معیار 5)نسبت بهسایر معیارها و کل راهبردها،مطلوب ارزیابی نشده است.
بر اساس اطلاعات جدول 9،از نظر جامعه آماری میزان فراهمبودن ساختارها و شرایط لازم(معیار 1)،میزان هماهنگی با تغییرات و تحولات ملی و بین المللی(معیار 4)و میزان دستیابی به هدف تولیدعلم و پیامدهای اجرای این راهبرد(معبار 5)نسبت به سایر معیارهامناسب ارزیابی نشده است.
-نتیجهگیری بر پایه بحث و نتایج تحلیل یافتههای پژوهش،میتوان به شرح زیرنتیجهگیری کرد: 1-دیدگاههای جامعه آماری در زمینه وضعیت نقاط قوت وضعف و فرصتها و تهدیدهای (SWOT) پژوهش و تولید علم درعلوم مهندسی و فناوری با 95%اطمینان،دارای اختلاف معنیدار باارزش آزمون است(جدول 7)."