چکیده:
امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی غیرملموس جایگاه مهمی در سازمان ها پیدا کرده است. به کارگیری هرچه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازمان دهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان ها ایجاد می کند. اما از سوی دیگر مدیریت دانش ناموفق هم می تواند هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل کند. بنابراین شناخت عوامل موفقیت مدیریت دانش و به کار بردن آنها می تواند راهنمایی برای مدیریت بهتر آن باشد. عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان ها از زوایای مختلف در تحقیقات گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مورد کاوی های مختلفی در سازمان ها و شرکت ها در جهان برای بررسی این عوامل صورت گرفته است. در این مقاله سعی شده تا با دیدگاهی متفاوت این عوامل در چرخه مدیریت دانش یعنی کسب و تولید دانش، عرضه و به اشتراک گذاری دانش و به کارگیری دانش استخراج شده و چارچوبی برای این عوامل ارائه شود. همچنین اولویت این عوامل در هر مرحله با استفاده از آزمون های مناسب آماری مشخص می شود. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، 17 عامل رتبه اول تا هفتم را در بین عوامل اولویت دار در سه مرحله فرایند کسب، عرضه و به کارگیری دانش به خود اختصاص داده اند و از میان آنها، عوامل مشوق های انگیزشی مناسب، حمایت مدیریت ارشد، یادگیری مداوم و فضای آزاد سازمانی بیشترین فراوانی را در هر سه فرایند داشته اند.
Nowadays knowledge has an important role in organizations as an intangible asset. Better and more effective use of organizational knowledge in a systematic and managable manner and integrating it in organizational culture makes a considerable progress in organizations in terms of economic، social and cultural perspectives. On the other hand unsuccessful knowledge management can impose enormous cost to organization. Therefore، recognizing knowledge management success factors and applying them، may be a guide for better managing it. Success factors of knowledge management have been reviewed and investigated from many approaches and different cases have been studied in organizations in the world. In this paper we are supposed to put these factors in the KM cycle with a different point of view and clarify the priority and importance of these factors in each step of the cycle by using proper tests. Based on the results of this study، 17 factors ranked from first to seven in 3 steps of knowledge managemet cycle and between them appropriate motivational incentives، leadership support، continual learning and organizational free space have the most frequency .
خلاصه ماشینی:
"(1) Jay Liebowitz (2) CKO-Chief Knowledge Officer (3) Jung-Yu Lai,Chao-Ti Wang,Chun-Yi Chou (4) Churides (5) Lin (6) Skyrme (7) Amidon جدول 2)عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود) رایان1و پرایبوتک پنج عامل موفقیت فرهنگ سازمانی باز،رهبری و مشارکت مدیر ارشد،درگیر کردن کارکنان در امور،کار تیمی و زیرساخت سیستمهای اطلاعاتی را معرفی کردهاند[41].
باتوجه به این امر ابتدا عوامل مهم با استفاده از آزمون تیتشخیص داده شدند به عنوان مثال برای فرایند کسب(تولید)دانش از 24 عامل،20 عامل موثر تشخیص داده شد و 4 عاملغیرموثر شناخته شدند.
(1) Ryan (2) Hassanali (3) Bartol (4) Srivastava (5) Roger Byrne (6) Chong & Choi جدول 3)نتایج آزمون t-test و فریدمن مربوط به پرسشنامه کسب/تولید دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 4)نتایج رتبهبندی 7 عامل دارای بالاترین تاثیر در سه فرآیند تولید،عرضه و بکارگیری دانش(با رتبهبندی فریدمن) (به تصویر صفحه مراجعه شود) -بحث و بررسی باتوجه به نتایج حاصلشده در بخشهای قبل،در هر مرحلهاز فرایند مدیریت دانش عوامل موفقیت مدیریت دانشوزنهای متفاوتی دارند و تاثیر هرکدام در هر مرحلهپررنگتر و کمرنگتر میشود.
از طریق توانمندسازی،کارفرمایانمیتوانند بر مهارت کارکنانشان ارزش بگذارند و به آنها کمککنند تا با ایجاد راههایی برای تسخیر دانش و به اشتراکگذاریآن،دانش خود را انتقال دهند وقتی کارکنان دریابند که درسازمانی کار میکنند که شایستهسالاری در آن حاکم است وبرتری افراد با مهارت و فعالیت بهتر تعیین میشود،بهطورمداوم به دنبال راههایی برای ارتقا سطح دانش و مهارت خودخواهند بود و بنابراین در جذب دانشی که دراختیار آنهاگذاشته میشود فعالتر عمل خواهند کرد و در فعالیتهایخود برای کسب این برتری کوشاتر خواهند بود."