چکیده:
اخلاق علمی، پیش شرط اصلی استقرار نظام تضمین کیفیت آموزش عالی است. تعمیم و گسترش ارزش های حاکم بررفتار علمی و حرفه ای در همه سطوح دانشگاهی می تواند موجب افزایش التزام اجتماعی استادان و دانشجویان و اعتماد بیشتر جامعه به دانشگاهیان و سلامت ارتباطات علمی و فعالیت پژوهشی گردد. هرچند ملاحظات و تعلیمات اخلاقی، موضوعاتی بسیار کهن و پرسابقه اند و لیکن در شرایط امروزی جوامع بشری، به مسایلی حاد و اضطراری تبدیل گشته اند که به لحاظ ارتباط و تقابل با مسایل و عناصر نوبنیاد علمی و فنی ممکن است تازه و نو تلقی گردد و نیازمند مطالعات و تتبعات نوین باشند. در پژوهش حاضر عواملی که باعث افزایش پایبندی به اخلاق علمی در بین اساتید دانشگاهی می گردد، شناسایی شده و تاثیر هر یک از آنها بر اخلاق علمی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش، اساتید دانشگاه تبریزاست. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پس از جمع آوری داده ها تجزیه و تحلیل آنها به روش ضریب همبستگی و رگرسیون جندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. متغیرهای سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام گروهی و تولید علمی تاثیر مثبتی بر میزان پایبندی به اخلاق علمی در بین اساتید دانشگاه تبریز دارند. همچنین رابطه بین اخلاق علمی با سرمایه اجتماعی قوی تر از رابطه بین مشارکت و یا میزان تولید علمی با اخلاق علمی است.
Science ethics is as a major precondition for the establishment of higher education quality assurance system. Extend and expand the values prevailing scientific and professional behavior at all academic levels can increase the social commitment of faculty and students and the community is more confidence in academics and health communication and scientific research activity. In this research، the researcher recognized factors that adherence to scientific ethics and measured the influences of them on scientific ethics. The research sample was faculty of Tabriz University. Collecting data was done by questionnaire. Moreover، analyzing data was carried out by SPSS software version and multiple regression analysis. The results indicate Social capital، social trust، social participation، group cohesion and Scientific Production have positive relationships with scientific ethics among faculty of Tabriz University. Furthermore، social capital has the most positive relationship with scientific ethics.
خلاصه ماشینی:
"0 استبنابراین فرضیه تحقیق پذیرفته میشود و این بدین معنی استکه بین رعایت اخلاق علمی اعضای هیات علمی بر اساسجنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد و اختلافات مشاهدهشده در میانگین دو گروه تصادفی نیست.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01217FESG012G% 7-4 سن اعضای هیئت علمی و رعایت اخلاق علمی برای آزمون رابطه بین سن اعضای هیات علمی و اخلاق علمیاز آزمون همبستگی پیرسون بهره گرفته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)بر اساس نتایج جدول 5،مشاهده میشود که تفاوت درمیانگین متغیر اخلاق علمی بر حسب رتبه علمی با توجه بهسطح معنیداری،به لحاظ آماری معنیدار است و این بیانگراین است که متغیر رعایت اخلاق علمی اعضای هیات علمیبر حسب رتبه علمی تفاوت معنیداری دارند و سطح معنی-داری 000.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 7-7 تحلیل و ارزیابی مدل تحقیق در این بخش بر اساس تحلیلهای رگرسیون به بررسی میزاناثر و معنیداری تمامی ابعاد متغیرهای سرمایه اجتماعی،تولیدعلمی و همچنین متغیرهای جمعیتشناختی در تبیین متغیروابسته تحقیق(اخلاق علمی)اشاره میشود.
بنابراین توصیههای زیر ارائه میگردد: *بررسی مداوم وضعیت اعضای هیات علمی از لحاظشاخصهای مذکور و نیز مد نظر قرار دادن نیازهایآنها و همچنین تدوین راهبردهای لازم در جهتافزایش اخلاق علمی *جمعآوری اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعفگروههای آموزشی و پاسخگویی به اقدامات آنان *انسجام همه گروههای آموزشی در رعایت هر چهبیشتر اخلاق علمی *تدوین راهبردهای لازم جهت انسجام گروهی،مشارکت اجتماعی،اعتماد اجتماعی و همچنسنتشویق برای تولید علم از جمله مقالات وکتابهای منتشره اساتید و تشویق رعایت اخلاقعلمی بین آنها بعلاوه،همانطور که از نتایج این تحقیق برمیآید،سرمایهاجتماعی نقشی مهم در میزان پایبندی اعضای هیات علمی بهاخلاق علمی ایفا میکنند."