چکیده:
در کلیسای ارتدکس هدف عارف مسیحی از سلوک، شهود و رسیدن به مرتبه خداگونگی است. در هنگام شهود، قوا و تجلیات خدا برای سالک، مشهود و در عین حال ذات خدا، نامشهود و وصف ناشدنی است . از این رو، در الاهیات کلیسای ارتدکس خدا به دو صورت نور و تاریکی نمادپردازی شده است . آموزه خداگونگی، به معنای رسیدن به شباهت الاهی و دریافت موهبت تشبه به خدا و اتحاد الاهی، نقطه محوری الاهیات و عرفان مذهب ارتدکس است که با آموزه نجات مرتبط است ؛ در اینجا نیز تشبه با خداوند یعنی تشبه با قوای الاهی نه با ذات الاهی . در خداگونگی به طور همزمان فیض خداوند و اراده سالک مشارکت دارند.
Mystical vision and deification is the final goal of the mystics in the Orthodox Church. They believe that in the mystical vision Divinemanifestation or powers could be observed، but، the Divine essence remains inaccessible. Therefore، in the theology of the Orthodox Church God is symbolized in two forms: Light and darkness. Eastern theology interpreted the union of the divine and the human in Jesus as glorifying humanity and as preparing humanity for its deification. This doctrine is the cornerstone of the Eastern Orthodox Christianity. Here again the union with God means union with His powers. Not only the grace of God، but also the will of the mystic are taking part in deification.
خلاصه ماشینی:
آموزٔە خداگونگی ، به معنای رسیدن به شباهت الاهـی و دریافت موهبت تشبه به خدا و اتحاد الاهـی ، نقطـه محـوری الاهیـات و عرفـان مـذهب ارتدکس است که با آموزٔە نجات مرتبط است ؛ در اینجا نیز تشبه با خداوند یعنـی تـشبه بـا قوای الاهی نه با ذات الاهی .
٢. خدای دیدنی - نادیدنی هنگام بررسی کتاب مقدس با دو رویکـرد مختلـف در رابطـه بـا خـدا مواجـه مـی شـویم : متن هـایی کـه منکـر هـر گونـه شـهود خـدا هـستند و از خـدای نامـشهود، ناشـناختنی و دست نیافتنی سخن می گویند و متن های دیگری نیز هستند که ما را بـه جـستجوی صـورت خدا تشویق می کنند و شهود خدا را چنان که هست ، به ما وعده می دهند.
Lossky, Vladimir, the Mystical Theology of the Eastern Church, Cambridge and London, 1973, Pp. 70-73; Ware, Timothy, The Orthodox Church, Penguin Books, 1963, p.
١. نور مشهود، نور خدا یا نور عقل و روح در پاسخ به پرسش از ریشۀ نور مشهود عارفان و اینکه آیـا آن جـزء ماهیـت عقـل و روح انسان است یا چیز دیگری از خارج می آید و آن را منور می کند می توان گفت کـه بـا اینکـه در مسیحیت شرقی ، بدون فیض خدا عقل یا روح نمی تواند نورانی شود، ولی در گفته هـای آباء نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عقل و روح نیز نور هستند.
− Ware, Kallistos, "Ways of Prayer and Contemplation: Estern", Christian Spirituality, Bernard McGinn and John Mendorff (ed.
− Ware, Kallistos, "Ways of Prayer and Contemplation: Estern", Christian Spirituality, Bernard McGinn and John Mendorff (ed.