چکیده:
موفقیت تحصیلی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه والدین، معلمان و به ویژه مسئولان نظام آموزش وپرورش بوده است. موفقیت تحصیلی یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی است و شاخصی برای مطالعه و ارزشیابی عملکرد آموزشی معلمان، فعالیت های یادگیری دانش آموزان و همچنین سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی محسوب می شود. تردیدی وجود ندارد که عدم دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه به منزله تلف شدن امکانات و منابع بالقوه انسانی است که آثار زیان بار وغیر قابل جبرانی را در سطوح خرد وکلان برجای می گذارد. از این رو بررسی موفقیت تحصیلی و شناخت عوامل اثر گذار حایز اهمیت است. در این راستا تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه های سرمایه اجتماعی، کنترل اجتماعی و دلبستگی، ضمن بررسی تاثیر متغیر تعاملات اجتماعی دانش آموزان بر موفقیت تحصیلی، اثرات متغیرهای استراتژی های کنار آمدن و درگیری تحصیلی را به عنوان متغیرهای میانجی گر مورد آزمون قرارداده است. شرکت کنندگان دراین پژوهش 296 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه بودند که با روش پیمایش و با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها بیانگر آن است که متغیرهای رابطه والدین –فرزندان، استراتژیهای کنارآمدن فعال و درگیری تحصیلی اثرات موثر و معناداری برموفقیت تحصیلی دارد. همچنین تحلیل مسیر نشان می دهد که تاثیرات غیر مستقیم متغیر های رابطه معلم –شاگرد و والدین –معلمان (اولیا ومربیان )برموفقیت تحصیلی قابل توجه می باشد. در مجموع نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهدکه متغیرهای اصلی تحقیق 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.
Educational achievement has usually been an important issue among authorities of educational system، parents and teachers. Also، educational achievement can be a clear indicator of both teachers and students performance and a measure of the effectiveness of educational goals in general. A failure of educational achievement dissipates both human and material resources. Therefore، addressing educational achievement is critical and this paper، combining social capital theory، control theory، and attachment theory، attempts to investigate the effect of student social interaction variable on educational achievement mediated by coping strategies and school engagement. A sample of 296 high school students were surveyed and responded to the researcher constructed questionnaire.
The findings indicate that variables of parent-children relationship، active coping strategies and school engagement have significant and meaningful effects on educational achievement. Also، a path analysis indicates that the indirect effects of teacher-student and parents-teachers relationships variables on educational achievement are remarkable. In sum، based on a multiple regression analysis، our findings indicate that the main variables of this study explain 40 percent of the variances of the dependent variable
خلاصه ماشینی:
"در این راستا تحقیق حاضر با بهرهگیری از نظریههای سرمایه اجتماعی،کنترل اجتماعی و دلبستگی،ضمن بررسی تأثیر متغیر تعاملات اجتماعی دانشآموزان بر موفقیت تحصیلی،اثرات متغیرهای استراتژیهای کنار آمدن و درگیری تحصیلی را به عنوان متغیرهای میانجیگر مورد آزمون قرار داده است.
تعداد زیادی از پژوهشهای انجام شده در این راستا بیانگر این نکته است که وجود روابط مثبت و حمایتی بزرگسالان با دانشآموزان در خانواده و مدرسه و برخورداری آنها از سرمایه اجتماعی در این نوع اجتماعات باعث نگرش مثبت دانشآموزان به تحصیل میشود (Goksen and Cemalcilar 2010) ،احساس تعلق را تقویت میکند (Bateman 2002؛Newberry and Davis 2008) ،احساس امنیت را افزایش میدهد (Hughes et al.
Social and emotional health در این رهیافت غالبا رابطه معلم-شاگرد در پرتو شباهتهای آن با روابط والدین- فرزندان مورد بررسی قرار میگیرد.
در تحقیق زیمر و لاک که ارتباط میان نوجوانان(سن 14 سالگی و با تعداد 487 نفر)با خانواده و معلمین و اثر آن بر سبکهای کنارآمدن بررسی شد،به این نتیجه رهنمون شدند که روابط مثبت جوانان با والدین باعث میشود تا آنها بهطور فعالانه با مشکلات مربوط به مدرسه و خانه کنار بیایند (Zimmer-Gembeck and Locke 2007,2) .
مقدار R2 نشان میدهد که 40 درصد از کل واریانس متغیر وابسته(موفقیت تحصیلی)با یک ترکیب خطی از متغیرهای رابطه والدین-فرزندان،رابطه معلم-شاگرد،رابطه والدین معلمان(اولیاء و مربیان)،درگیری تحصیلی و استراتژی کنارآمدن فعال توضیح داده شده است و 60 درصد از تغییرات بدون توضیح باقی مانده است که این نسبت را میتوان به عواملی مربوط دانست که این تحقیق به آنها نپرداخته است."