چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت بازتاب رویکردها و مفاهیم توسعه به تحلیل محتوای شعارهای تبلیغاتی رقبای سیاسی در هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران میپردازد. جمعیت آماری، اقلام تبلیغی تمامی کاندیداها و تشکل های شرکت کننده در انتخابات شهر تهران بود. تعداد کاندیداها و تشکل های نمونه برداری شده در این پژوهش شامل 329 نفر کاندیدا و 44 تشکل است. اهداف و برنامههای انتخاباتی با استفاده از روش تحلیل محتوا و با بهرهگیری از مفاهیم و رویکردهای نظری موجود در مباحث توسعه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حدود نیمی از کاندیداها و یک پنجم تشکل ها شرکت کننده در رقابت های انتخاباتی فاقد هدف و برنامه بودند. از میان آنهایی که هدف و برنامه داشتند گفتمان «رفاهی- اجتماعی» در شعارهای تبلیغاتی شان غالب بود و محتوای اهداف و برنامهها به رویکرد توسعهای «نیازهای اساسی» نزدیکی بیشتری داشت. همچنین محتوای کلی شعارها منطبق بر توسعه همه جانبه و متوازن نبود و برخی از ابعاد توسعه ای مهم به ویژه سیاست خارجی، فرهنگی و مسائل زیست محیطی در حاشیه قرار گرفته بودند. فراوانی بیشتر شعارهای رفاهی و کم توجهی به شعارهای فرامادی، گویای آن است که تشکل ها و کاندیداهای منفرد، گروه های محروم و طبقات پایینتر اجتماعی را هدف قرار دادهاند و درصدد جلب حمایت آنها برآمدهاند.
The aim of this paper is to study the impacts of developmental approaches slogans raised in the parliamentary elections campaigns in Iran. To search the issue، we gathered campaign items from 320 parliament candidates and 44 political groups. Then، using theoretical approaches and concepts of development، the content of election goals and plans of both candidates and political groups were analyzed. Our findings indicate that half of the candidates and one fifth of political groups who participated in the election competition were without goal and plan. Among those who had goal and plan the discourse of "wellbeing-societal" was dominant in their campaign slogans and the content of their goals and plans were close to the developmental approach of "basic needs". In addition the general content of slogans did not match the overall and balanced development and some important dimension of development، specifically foreign policy، cultural، and environmental issues، were marginalized. The frequency of welfare slogans and paying less attention to metaphysical slogans indicate that individual candidates and groups targeted deprived and lower social classes and were aimed to attract their support
خلاصه ماشینی:
"این مقاله برگرفته از نتایج طرح پژوهشی«بررسی مدلهای توسعه در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مجلس: مطالعه موردی هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران»،در معاونت پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.
مرور برنامههای توسعهای در ایران نشان میدهد که مسائل اقتصادی بیش از ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موردتوجه قرار گرفته است و این امر بهتدریج به فاصله گرفتن هرچه بیشتر توسعه اقتصادی و توسعه در وجوه دیگر انجامیده و زمینهساز بروز برخی بحرانها و تعارض- های اجتماعی و سیاسی در جامعه گردیده است؛تا آنجا که گفته میشود توسعه در ایران عمدتا بحرانساز بوده تا تحولساز(آزاد ارمکی 1379،36-37).
چه رویکرد و نگرشی به امر توسعه در کشور دارند و بر کدامیک از ابعاد و زمینههای توسعهای تأکید میورزند؟ براین اساس،هدف از پژوهش حاضر شناخت رویکردها و ابعاد توسعه در شعارها و برنامههای تبلیغاتی رقبای سیاسی در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران است.
برای همین منظور،سه پرسش اصلی مطرح شد: الف)کاندیداها و تشکلهای سیاسی در شعارهای تبلیغاتی خود،کدامیک از ابعاد توسعه را مورد توجه قرار دادهاند؟این توجه در بین کاندیداهای منفرد،تشکلهای سیاسی و همچنین منتخبین مردم به تفکیک ابعاد توسعه به چه صورت بوده است؟ ب)محتوای شعارهای تبلیغاتی به کدامیک از رویکردهای عمده توسعه نزدیکتر است؟ ج)شعارهای تبلیغاتی تشکلها و کاندیداها،کدامیک از طبقات و گروههای اجتماعی را مورد هدف قرارداده و به دنبال جلب مشارکت و جذب آرای آنها برآمدهاند؟ 3."