چکیده:
ا توجه به اهمیت روزافزون خودکفایی در کشورء راههایی که باعث کاهش واردات و
افزایش صادرات در اقتصاد ایران می مورد توجه و دقت بسیار بوده است.
تحقیق حاضر, با توجه به بررسی ۲۳۴ ساله این جانب در وضعیت طراحی پارچه و
چاپ و تولید آن در ایران. نیازها و چگونگی افزایش تولید و به دست آوردن بازارهای
جهانی به عمل آمده است که جواب اصلی فرضیههای آن موضوع نقش آفرینی طراحان
پارچه ایرانی در روند تولیدات پارچه در بازارهای ایران است.
اساس این فرضیهها بر این است که صاحبان صنایع و دست اندرکاران تولید پارچه
در ایران از کم و کیف نحوه استفاده از طرحهای ایرانی متکی بر هنر ایران؛ که اصالت
فرهنگی این سترزمین در آن مطرح است و نیز کار طراحان ایرانی اطلاع و آگاهی کافی
ندارئد و یا بر اساس فرضیههای دیگر از قبیل ارزان بودن کار کپی از پارچههای
خارجی. نبود امکانات. عدم آشنایی با چگونگی جذب بازارهای جهان از استخدام و
آشنایی با طراحان آکادمیک اجتناب میورزند.
این پژوهش, محورهای تحقیقی دربرگیرنده عوامل زیر است:
۱-چگونگی آموزش و شاخصهای تحصیلی طراحان پارچه
۲-وضعیت اشتغال طراحان پارچه
۳- همجواری و کاربرد این رشته هنری در همکاری با سایر رشتههای هنر
۴- جنبههای هنری در طراحی پارچه. شامل: عناصر الهام دهنده به طراحان پارچه
در پایان به توصیهها و رهنمودهای ارائه شده توسط طراحان در زمینه شناساندن
این رشته به صاحیان صنایع پرداخته می شود.
۵در طی این تحقیق ۳۶ نفر فارغ التحصیل رشته طراحی چاپ پارچه مورد مصاحبه
قرار گرفتهاند. نتایج حاصل به صورت جداول و چارتهایی که گویای وضعیت
موجود میباشند توسط محقق ارائه شدهاند.
لا زم به توضیح است که این تحقیق در سال ۱۳۷۵ به اتمام رسیده است و در
برگیرنده مسائل بسیار مهمی از قبیل رکود این صنعت. و تعطیلی بسیاری از
کارخانجات پارچهبافی زمان حاضر نمیباشد.