چکیده:
امروزه بحث آموزش به دلیل نیاز به دانایی, بحی داغ و قابل توجه است.
یکی از جنبههای آموزشی, مدیزیت است که ارتباطی مستقیم با طراحی یا به عبارتی برنامهریزی
نظام یافنه (سیستماتیک) دارد. با پیشرفت روز افزون جامعه, این پرسش مطرح میشود که رای ارتفای
جامعه از چه پارامترهایی باید کمک گرفت؟» مسلما یکی از پایههای تشکیل دهنده جامعه, صنعت است و
با ایجاد هماهنگی بین طراحی, صنعت و جامعه میتوان خلاقیت و نوآوری را در تامین نیازهای جامعه بکار
گرفت و جامعه را ارتقا داد.
در این مقاله تلالش شده است تا با ارائه تعاریفی از طراحی, طراحی صنعنی در قالب نوآ وری و خلاقیت و
وض عکنون ی کشور از لحاظ آموزشی با توجه به نتایچ به دست آمده, پیشنهاداتی هر چند مختصر در مورد
بهینه سازی رشته طراحی به ویژه طراحی صنعتی از لحاظ آ موزشی ارائه شود.
در درجه اول باید گفت که طراحی مجموعهای کامل از تمامی تدابیر و ایدههاست و برفن آوری
(تکنولوژی) منطبق است. پس طراح باید وظایف خود را بخوبی بشناسد زیرا وی, انسانی است که کوشش
میکند روی پلی باریک بین سفارش و اغتشاش ، آزادی و نیست انگاری و پیشرفتهای گذشته و احتمالات
آینده, راه برود. بهترین راه برای پیشبرد اهداف طراحی، فعالیت در تیم طراحی است. از این ر وآموزش
صحیح باید چگونگی حضور در تیم طراحی را در بر داشته باشد. به این ترتیب طراحان با ابزا ر کار خود
ی عمی «ادراکات و زبان» به ارائه راه حل برای مشکلات جامعه میپردازند که در واقع همان کاری است که
در طراحی صنعتی انجام میشود. زیرا طراحی صنعتی وابسته به فرآ یند طراحی است و در فرآ ی شد طراحی
تغییراتی در همه حوزههای فعالیت انسانی وجود دارد. پس میتوان گفت که ابداع جزء لاینفک طراحی
صنعتی در مقوله خلاقیت و نو آوری است.حال، چگونه آموزشی قادر به این پویایی است؟ برای رسیدن به پاسخ. مقایسهای بی نآ موزش طراحی
صنعتی د رایران وکشورهای صنعتی صورت گرفنه است. در این مقایسه به سنه شاخص خلاقیت.
روششناسی (متدولوژی) و مهارتهای تکنیکی اشاره شده است.
Designing and promoting the society
The role of creativity and innovation to meet the needs of society
Fariba Mostafavi
One of the educational and training aspects is the issue of managment that relates
directly to designing , or, in another word, to systematic planning by increasing the
development of the society. this question will be put forward that which criteria
should be regarded for development? There is no doubt that one of the pillars of the
society is industry and through harmonizing designing, industry and society , it could
be possible to employ creativity to meet the needs of the society.
In this article by presenting some definitions for designing and industrial designing in
the framework of innovation, the present condition, of education of the country has
been studied and finally some suggestions have been forwarded to optimize the
designing branch especially in the industrial designing.
First of all it should be said that designing is a whole complex of all devices and ideas
and match with technology , therefore, the designer should be aware of all aspects of
his task, because he is a man who should walk over a narrow bridge between order
and distortions,between freedom and nihilism, between previous progresses and
future possibilities.
The best way to gain the designing goals is working in the designing team. Therefore,
the appropriate training is required to show how to be active in such a team. Thus the
designers by their tools, i. e. " conecptions and language " present solutions to remove
problems of the society. In fact the same way is followed in the industrial designing
because it relates to the process of designing and in this process, there are changes in
all of the fields of the man’s activities, so it could be said that innovation is an
inseperateable part of the industrial designing in the realm of creativity.
The question is what type of training contains such dynamism? To get an answer, a
comparison has been made between Iranian methods of training of industrial
designing and some of the industrial countries . In this comparison creativity ,
methodology and technical skill have been taken into view and also the mode of
admitting and absorbing experts has been considered. Of course, it does not imply that
the training methods of other countries are suggested . Because one of the goals is to
choose the methods that are appropriate to cultural and social values as well as
industrial needs. Since Iran has placed herself in the path of industrialization, she is
obliged to give a high position to elevate the level of thoughts,discerning the human
sources and pay special attention to creativity in industry, in such a way this creativity
impresses the training discipline . Therefore , it is a principle to secure renovation in
industries and society through understanding the available and innovative methods.
But the prerequest for this “ Security “ is harmonizing the human sources, training
innovation and industry of the society. Therefore , perhaps suggesting resolutions to
correct the society and elevate the level of training , especially it may play an
impressing role in training , of industrial designing.